lördag 6 december 2008

Självständighet i Hangö


Den traditionella minnesstunden för de som offrade sitt liv för att vårt land först fick, och sen hade möjligheten att bevara sin självständighet, hölls på Hangö Nya gravgård klockan 10 i morse.

Närvarande var, förutom Hangös stadsdirektör Tom Axberg, ett stort antal dignitärer samt representanter för de olika frivilliga landsförsvarsorganisationerna och veteranföreningarna.




Här en bild på när Fanborgen med medföljande procession tågar in till minnesstenen för de stupade på Hangö gravgård.




Fanborgen på plats.
Finlands Flagga (syns inte, står vid hedersvakten vid graven). Veteranföreningen i Finland. Hangö Svenskspråkiga Veteranförening samt den finskatalande motsvarande. Hangö Kustartilleri. Hangö Reservofficerare. Hangö Underofficerare. Traditionsföreningen samt Hangö avdelningen av Lions.

Om här finns fel, blir jag gärna korrigerad. Det blåser för lite för att se fanorna ordentligt.




Hangös stadsdirektör Tom Axberg nedlägger minneskransen, med flankadjuntanter Österberg från veteranföreningen och kommendören för Nylands Brigad, Valtonen.







Här en bild på Musikantkåren från Dragsvik.







Av någon anledning har jag ingen bild på prästerskapet, två kvinnor, en predikade finska och den andre svenska. Inte heller. tyvärr. har jag några bilder på den ovanligt talrika publiken.

Så är det att ha freelance fotograf ;) Stort TACK till Monica för de bilder som finns.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och var var du då?

Unknown sa...

Jo du!
Jag stod i fanparaden, ungefär tredje från sista flaggan räknad.

Av någon anledning fastnade jag inte på min fotografs bilder, kanske hon ser mig tillräckligt ändå? ;)