fredag 27 februari 2009

Wellamo

Tidningen Hangö berättar den 27 februari 1898 om det nybyggda lyxångfartyget Wellamo:
Finska ångfartygsbolagets nya ångare. Ångaren Wellamo afgick den 25 dennes från Dundee wia Köpenhamn till Hangö.

Att döma af yttranden af personer, som deltagit i Wellamos profturer i Dundee, öfwerträffar detta fartyg alla förwäntningar beträffande bekwämlighet och elegans. Det har bl. a. en elegant matsal för 70 personer, rymliga rök- och damsalonger samt synnerligen bekwäma hytter för 80 första klassens passagerare. Wellamo är endast 20 fot kortare än Astrea och Urania samt enkom bygd och utrustad för isbrytning. Erfarne sjömän förmena, att fartygets isbrytningsförmåga genom dess säregna förkonstruktion och stora maskinkraft skall öfwerträffa alla hittils byggda winterbåtar, Murtajas häri inbegripen.

Rederiet har på denna passagerare- och turistbåts inredning nedlagt stora kostnader. I dess salonger och hytter råder en lyx, som ingen båt i wårt land hittils har att uppwisa. "Det är en furstlig lyxyacht"hade några fina engelska damer, som beundrat fartyget i Dundee, yttrat, tilläggande "det är alldeles för stor lyx för en passagerarebåt". Sidenplysch, de sällsyntaste ädla träslag, för hand utförda konstnärliga sniderier, hwit metall, dyrbara persiska mattor, de finaste draperier, eleganta speglar öfwerflödo i dess salonger. Då engelska wärkstäder ej äro wana att utrusta sina båtar med sådan lyx, ha dekoratörer från Swerige anlitats. Ingenjör H. Lindfors, som öfwerwakat byggnadsarbetet och har att godkänna och emottaga ångaren i Dundee, har låtit förfärdiga olika modeller för salongernas dekorering och kasserat många detaljer, hwilka wid utförandet ej ansetts ha utfallit fullt tillfredsställande. Med ett ord: man har walt det dyrbaraste och finaste material för inredningen och endast godkänt det arbete som lyckats fullständigt wäl.

Wellamos skrof, pannor och maskineri skola äfwen wäsentligen öfwerträffa kontraktets fordringar.

Inom sjöfartskretsar är man mycket nyfiken att få se denna mönsterbåt, af wilken såwäl till det yttre som inre genom wärkstadens och privata engelsmäns försorg tagits en mängd fotografier.

Inga kommentarer: