I tidningen Hangö kan vi den 23 april 1891 läsa om ett ofantligt stort fartygsbesök i Hangö hamn:
- Dunmore Head, kapten John Auld, från Belfast i Irland, anlände hit tisdag morgon kl. 4 medförande 2,248 tons järnwägsskenor för den karelska järnwägens behof.
Dunmore Head, som afgick den 11 april från Barrow i England (norr om Liverpool), war ursprungligen destinerad till Sörnäs, men erhöll i Köpenhamn kontraorder med anledning af de ogynnsamma isförhållandena.
Det irländska fartyget är det största, som hittils inlöpt i Hangö. Det mäter 1,447 register tons, är 250 fot i längd och har en bredd af 45 fot. Man får ett begrepp om ångarens storlek, då man erfar, att fartyget wid sin ankomst icke war fullastad. Det skulle ännu kunnat intaga omkring 700 tons, eller lika mycket som Regulus lastar. Ensamt på däck rymmer fartget 213 standert.
Dunmore Head är för öfrigt å första klass inredd med solid komfort. Några passagerarehytter finnas inte, men i stället fyra präktiga sådana för befälets räkning, en wacker matsal, ett rymligt "kontor" o. s. w. Elektrisk belysning är anbragt öfwer alt.
Besättningen uppgår utom kaptenen och tre styrmän till 26 man.
Aflastningen af den tunga järnlasten begyntes omedelbart. Emellertid har det icke funnits tillräckligt lastwagnar, så att formliga upplag måst inrättas inwid Frysningsinrättningen. Hit föras skenorna till en början och lastas af, för att sedan åter, när tillräckligt wagnar anlända, lastas på. Tillwägagåendet sparar hwarken på tid eller arbete. Men någon annan råd fins wäl inte.
torsdag 23 april 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar