lördag 9 maj 2009

Främmande fågel


Amatörornitologi och fågelbongande har aldrig hört till mina nöjen. Fåglar hör hemma i grytan, har varit min åsikt.

Men då ett fasanliknande fjäderfä kommer spatserande längs med Berggatan mitt på en lördag, då blir till och med en cyniker som jag intresserad.

Tyvärr, igen så som det alltid är, hade jag ingen kamera i fickan. Medan jag yrade runt för att eventuellt hitta en dylik, spatserade bildobjektet ifråga in bakom blomsteraffären Anemone.

Efter vilt flaxande hit och dit, framfört av mig - inte av fasanen, fick jag en otydlig bild av kräket ifråga. Lugnt mumsande på vårblomster.

* * * * * *

Den "galna" tjäderhönan

Hej! Fågeln torde vara känd från tidigare. Här "knäppte" jag den söndagen den 3.5.09 ca kl.12 lugnt ätande tallskott utanför gamla Mekano. Fick t.o.m. ett par, tre bilder till.

Mvh
Styrbjörn Lindberg

3 kommentarer:

Hungrig sa...

Helstekt fylld fasan

3 portioner

1 ung fasan, plockad och urtagen (spar levern till såsen)
salt
nymald svartpeppar
några tunna späckskivor

Fyllning

10 g torkade trattkantareller
1 dl grädde
1 msk konjak
1 schalottenlök
en handfyll persilja
100 g god rökt skinka
1 krm salt
nymald svartpeppar

Sås

Skyn från stekningen
1 dl grädde
1 dl god buljong
1-2 msk rönnbärsgelé
½ msk konjak
salt och peppar

Skölj fågeln och torka ur den väl. Salta och peppra inuti och utanpå.
Sätt ugnen på 175 grader.
Till fyllningen läggs svampen i en skål.
Häll på grädde och konjak, ställ åt sidan och låt dra medan lök, persilja och skinka finhackas.
Blanda alltsammans med salt och nymald svartpeppar.
Fyll fasanen med röran och sy sedan
ihop den.

Täck bröstpartiet med späck och bind om med steksnöre.
Smält smör i en gryta som tål att stå i ugnen.
Bryn fågeln runt om och lägg den sedan med bröstet nedåt.
Lägg levern med i grytan.
Ställ grytan utan lock på galler i ugnen.
Stek 20 minuter.
Ös då och då.
Ta bort späcket och låt fågeln steka med bröstet upp ytterligare 15 minuter.

Ta upp fasanen och håll den varm.
Ställ grytan på spisen och tillsätt grädde, buljong, rönnbärsgelé och konjak.
Passera den stekta levern ner i såsen.
Rör om och låt puttra intensivt några minuter.
Sila såsen och smaka av med peppar och salt.

Anonym sa...

Mums!
Går det att använda djupfrysta trattisar?

Unknown sa...

Visst går det bra med djupfrysta trattisar, och i stället för skinkan kan man med fördel använda bacon.

Konjaken smakar bäst om man dricker den medan man tillreder såsen.

Tack för ett bra recept, "Hungrig". :)