torsdag 13 augusti 2009

Ny lyftkran för Hangö hamn

Tidningen "Hangö-Bladet" kan, den 13 augusti 1910, berätta om en storslagen nymodighet för Finland som helhet och hamnen i Hangö i synnerhet:

- Ny lyftkran för Hangö hamn. Öfverstyrelsen för Väg- och Vattenbyggnaderna har i dagarna afslutat kontrakt med den engelska specialfirman Ransomes & Rapier Ltd. i London beträffande leverans af en stor kran för Hangö hamn. Affären har förmedlats af Ingeniörbyrån Zitting & C:o, H:fors.

Kranen, som kommer att fylla ett länge kändt behof, erhåller för vårt land hittils okända dimensioner och effektivitet. Äfven blir det den första med elektricitet drifna hamnkran landet kan uppvisa. Då den för kranens uppställande afsedda platsen mellan kajkanten och närmaste järnvägsspår är relativt smal och härstädes liflig såväl person, som godstrafik äger rum, har den s. k. portalkrantypen valts, hvarvid det egentliga maskineriet befinner sig på en plattform uppburen af fyra fötter, mellan hvilka trafiken obehindradt kan försiggå. Kranen är afsedd för lyftande af ända till 40 tons laster vid en svängradie af 11 m. Lyfthöjden räknad från marken utgör härvid 13 m. För ökande af kranens användbarhet kan kranarmen höjas och sänkas, hvarjämte lyfthastigheten kan varieras. Samtliga kranrörelser kan verkställas med tillhjälp af tre skilda elektromotorer, utvecklande enhvar c:a 10 hkr.


Inga kommentarer: