tisdag 6 oktober 2009

Lappvikföräldrar bekymrade

Föräldrar är missnöjda med dagvården i Lappvik.

Staden slog i våras ihop det svenska daghemmet Bullerbyn med Lappvik daghem. Följden blev både trängsel och språklig förvirring. Det anser föräldrar som samlat in namn mot spardagiset, rapporterar Svenska YLE. Förvirrat har det varit även tidigare...

Jag har aldrig hört talas om "Bullerbyn", fast jag som barn bodde ett antal år i Lappvik. Även med egna barn har jag tillbringat tid i det höghusområde som nu benäms bullerbyn.

Föräldrarna är också missnöjda med den svenska servicen. Lappvik daghem är enligt stadens webbplats tvåspråkigt med en tvåspråkig grupp för barn i åldern 3 - 5 år samt en svensk och en finsk förskolegrupp, klagar föräldern Nina Nyström på inför det offentliga Vega Västnyland.

Problemet här, misstänker jag, är igen ren lättja. Kanske att Nina Nyström med medunderskrivare i adressen, som är ansvariga för namninsamlingen som vi har denna gång, bor i de höghus där barnen blev lämnade dagligen?

Avsikten är, att flytta daghemmet till den kombinerade svensk-finska skolan, där utrymmen finns för diverse aktiviteter. Stör det någon?

En motivering, som de som skriver under namninsamlingen har, är; Om det är många föräldrar på en gång, så ryms de inte in.

Kanske det inte är meningen att föräldrar ska rymmas in?

Rymdes föräldrarna in i den 3-rummare som fanns i höghusområdet?

På den tiden hade vi språkbad, i det gamla Finland, utan att behöva skriva det som "Språkbad", så var det just den här vägen vi lärde oss språk. Även svenska.

3 kommentarer:

Förälder i Lappvik sa...

Som förälder i Lappvik blev jag väldigt förbryllad över detta inlägg, förstår helt enkelt inte vad du vill med detta skriveri, provosera eller? (Typiskt Hangöbo förstås...)
För att informera dig så kan jag berätta att Lappvik Daghem FLYTTAR till skolan v 43, detta är fakta, inte skvaller...

Språk"bekymret" lägger jag mig inte i. Jag själv tycker det är fullt friskt att kunna flytande de båda inhemska språken.

Sen "Kanske att Nina Nyström med medunderskrivare i adressen, som är ansvariga för namninsamlingen som vi har denna gång, bor i de höghus där barnen blev lämnade dagligen?"
Kanske, eller så kanske inte. Tycker du ska ta reda på lite fakta innan du skvallrar i en blogg som är öppen för alla. Känner inte en som använder daghemmets tjänster och bor i höghusen, dock kanske någon gör det. Själv har jag inte haft mina barn i Bullerbyn men kan tänka mig att där också var trångt, DOCK fanns ju inte HELA byns barn där heller såsom de nu alla är på daghemmet.
"En motivering, som de som skriver under namninsamlingen har, är; Om det är många föräldrar på en gång, så ryms de inte in. Kanske det inte är meningen att föräldrar ska rymmas in?"
Vi pratar SMÅBARN här. Småbarn behöver oftast lite hjälp med att klä på sig alla vantar, mössor, stövlar m.m. Inte kräver jag att dagistanterna ska klä på barnen färdigt då jag hämtar dem och stå på trappan och vakta när jag kommer så de kan slänga ut ungarna (bara för att jag inte kan gå/får gå/ryms in) Sen brukar det kunna vara nyttigt att byta några ord med dagistanterna då man för/hämtar barnen (även då barnen inte råkar vara ute när man hämtar dem) Kan vara något svårt att göra detta då man inte ryms in, så att säga... Problemet uppstår alltså då det vid vissa tider kommer/åker hem andra barn. Tamburen på dagiset i Högsand är banne mig mindre än den vi har hemma! Detta kan dock vara svårt att förstå då man inte har ett hum om vad man skvallrar om så jag ser gärna att du uppsöker dagiset för att se detta med egna ögon. Men skynda dig, snart flyttar dagiset till större utrymmen (tack och lov! Vet inte vem som så att säga STÖR sig på detta men jag är i alla fall nöjd) Kanske vi syns imorgon bitti kl 9!

P.S. Inlägget postat 18 juli 2009.
"16-17.7-09 Stöld samt skadegörelse i Öby, Hangö."

Öby hör till Raseborg (gamla Ekenäs) Tror inte att de som bor i Öby vill kalla sig till Hangöbor...

Anonym sa...

Onödigt ståhej om ingenting. Nog har ju alla vetat att man skall flytta till nyrenoverade utrymmen. Varför skall man då bekymra sig om trängseln i gamla utrymmena.

Anonym sa...

Absolut, man måste ha fakta innan man uttrycker sig.

1. Lättja? 1/8 av föräldrana som hade sina/ sitt barn i bullerbyn, bodde i samma kvarter. Namninsamlingen bestod av fler än ett namn.

2. Föräldrar bör rymmas in för att lämna och hämta sina barn.

3. Föräldrar till 8 barn delade på utrymmena i bullerbyn, inte föräldrar till 24 barn. Så visst, de rymdes in.

4. Språkbad är ett stort plus, även om det ofta endast gynnar de svenskspråkiga barnen.

Nya utrymmen skall det dock bli, inte några flera rum men en aningen större tambur.

Tror att det inte alls är så illa att göra sin röst hörd ibland. När har föräldrar i Lappvik senast opponerat sig mot någonting, måste vara längesen eftersom detta blev en sån väldig uppståndelse. Hangö skall inte ta sina invånare förgivet, allt är inte alltid okej. Kanske mera protester skulle behövas i andra frågor också. Vad har invånarna i Hangö egentligen fått under "guldtiden" som var? En sjuhelsikes stor sandplan och ett halvrivet Regatta...