lördag 2 januari 2010

Årets första nya hangöbo


De senaste dagarnas inlägg har till större del handlat om jul- och/eller nyårshälsningar i någon form. Anledningen kan te sig uppenbar, men jag måste medge att jag bakom detta hyst en liten baktanke.

Jag har nämligen väntat - hoppats på - att staden skulle tillönska sina invånare en god jul och ett gott nytt år. Men icke.

Stadsdirektörens, Jouko Mäkinens, "julhälsning" - som mera såg ut som ett propagandablad för Harkimo - distribuerades till alla hushåll i Hangö. Har ni alla läst pamfletten ifråga? Inte?

Det har knappast heller sommarhangöborna och övriga Hangövänner.

I dagens moderna tid misstänker jag att herr stadsirektören knappast suttit och plitat ned sin hälsning på en gammaldags skrivmaskin. Nej, elektroniskt har det nog fungerat. Då kan man fråga sig hur svårt det hade varit att lägga upp samma text på stadens hemsidor, till glädje och gagn för alla vänner av staden.

I övrigt tänker jag inte kommentera innehållet i ifrågavarande brev, men jag känner mig tvungen att gratulera stadsdirektören till hans sätt att underteckna sitt brev:

Jouko Mäkinen stadsdirektör (officiellt heltidshangöbo fr.o.m. 1.1.2010)

Vackert! Man får att be att vara en av de första i raden att gratulera årets första nya Hangöbo!

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag upptäckte alldeles nyss - vilket naturligtvis nån kan tycka att var på tiden - att hälsningen i fråga dykt upp på stadens hemsidor:

http://www.hanko.fi/sv/aktuellt/aktuellt/information_till_kommuninvanarna.html