måndag 18 januari 2010

Guldskiva


Hangon Pubikansas skivrelease, ja.

Som jag vet att tidtabeller är någonting Hangöbor tar ganska lätt på var jag ute i god tid. Meningen var att den nya skivan skulle släppas klockan 13.00, så jag traskade till Grönan genast efter klockan 12. Som väntat var jag inte där först.

På plats var redan ett stort antal av det trettiotal sångare som medverkat på singeln "We Love This Town", och flere strömmade hela tiden till. Om man ska tro på pratet som gick, så var det närmare hundratalet personer som medverkat i tillkomsten av låten i fråga. Vilket säkert också på sätt och vis stämmer, som Stena framhöll i sitt välkomsttal. "Inspirationen till låten kommer från er alla".

Att musikerna Stena, Pasi, Pekka, Sumppu och Jukka diggade förstår vi ju. Men vad tyckte då de som var i kören om projektet? Av de tillfrågade var det ingen som vågade yttra sig negativt, tvärtom verkade det som om alla tuggat lyckopiller. Förklaringen kom, då jag hörde låten; Den gör en faktiskt glad!

Den trallvänliga texten i låten bygger nämligen på ett antal av stadens krogars så kallade stamkunder, kända ansikten och namn för många av oss barflugor till Hangöbor. Fyndiga svängar och skojiga rim med ett sound i stilen gammal hederlig beatles-rock gör att låten har en framtid som en av de mera spelade i de lokala krogarnas jukeboxar.

Och javisst. Löftet om att det var första och sista gången de uppträder live med denna låt i denna sammansättning har fortfarande hållit. Tyvärr, måste jag säga, för live var den ännu bättre än på skivan

Guldskiva? Som Stena stolt berättade, var det inte enbart skoj med hela tillställningen, det gjordes också musikhistoria. För första gången i världshistorien trillar det en guldskiva innan skivreleasen!

Fantastiskt att någon fortfarande i dessa tider vill göra någonting positivt, mera sådant!

Och som jag vet att ni alla nu skulle känna för att lyssna på låten i fråga, måste jag göra er besvikna. Jag lägger INTE upp den här. Men singeln går att köpa, åtminstone på Grönan.

Bootleggen smiter nog förr eller senare ut på Youtube...

Inga kommentarer: