måndag 19 april 2010

Extrakostnader

Med stor förvåning läser jag på svenska YLE att Hangö stad blir tvungen till att betala en så kallad "förmedlingsavgift" på närmare 30.000 euro till ett estniskt företag.

Följande är ett rakt citat från tidigare nämnda nyhetssida: "Läkaren jobbade tidigare för ett estniskt företag som nu har kommit med ersättningskrav. Stadens jurister nu har sett över kraven och accepterat dem."

Trots den dåliga svenskan förstår jag så pass mycket att jag kan anse det vara ett ganska intressant tillvägagångssätt. Betyder det här att alla som har anställda som flyttat över till en ny arbetsplats kan avkräva den nya arbetsgivaren på ersättning?

Knappast. Det måste finnas någån annan orsak till det här, men YLE är för luddig för att man ska förstå hur det hela gått till.

Jag hoppas att någon med mera insikter gällande företagsjurik än vad jag har förklarar det hela. På ett någårlunda lättförståeligt sätt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Är det månne hon som jobbade på rådgivningen? Ngn som vet?

anne-marie sa...

Eftersom man kallar det "förmedlingsavgift" låter det nästan som om staden har anställt någon via ett s.k. bemanningsföretag och i samband med anställningen - med- eller omedvetet - gått med på att ersätta bemanningsföretaget med det absurda beloppet 30 000 euro. Men det skulle ju inte vara första gången stadens tjänstemän har svårt med det finstilta i avtal...

Anonym sa...

Ofta har hyrläkarnas företag klausuler som träder i kraft om en av deras läkare blir fastanställd, dvs. Hangö stad måste kompensera dem.