måndag 26 april 2010

Täktom flygfält byggs ut?

Täktom flygfält i Hangö kan komma att byggas om för passagerartrafik, rapporterar svenska YLE.

Det är konsultbyrån ISS har undersökt hur flygfältet kan utvecklas.

Orsaken Bakom detta är att det anses vara så trångt på Helsingfors-Vanda flygplats att Hangö har en stor potential att byggas ut till en större flygplats för passagerarplan.

Jaha. Nå. Om flygplatsen tas i bruk för passagerartrafik så betyder det att det är slut med fallskärmshoppande i Hangö, men inte tror jag att vissa täktombor blir något gladare för det.

Men i mina öron låter förslaget som ett försenat aprilskämt eller en ordentlig nyhetsanka.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Man får väl prata med "Hangö-Jeesuz" aka diili-Harkimo?
;)

Styrbjörn Lindberg sa...

Historien upprepar sig. På 1940-talet, efter kriget,
undersöktes möjligheterna att bygga ett större flygfält i Täktom på myndighetsnivå. Se bl.a. böckerna "Hangö i tiden" av redaktör Toma Karlsson, som samlat materialet ur Hangö Tidningen. Då förföll planerna av olika orsaker, för långt avstånd till Helsingfors, det ryska arrendeområdet i Porkala, kostnader mm.

Anonym sa...

Finns ingen chans i världen att det lyckas.

B

Anonym sa...

Det kostar bara 100 miljoner euro. Bra att Hangö har blivit rik. Lojo hade inte råd att bygga en flygfätt dit.

Anonym sa...

Kan man inte samtidigt kräva en kanal från havet till flygfältet, då kunde också esterna använda fältet.

Va kostade konsulten denna gång ?

Anonym sa...

Konsulterna kostade bara femtiotusen. Men hur mycket tjänstemän har använt sin tid? Konsulten har troligen varit i Hango för att intervjua tjänstemän. En bra sysselsättningside: vi behöver mera tjänstemän att svara konsulternas frågor.

Anonym sa...

Med 20 starter per dygn och en beräknad resenärmängd på mellan 1 och 1,5 miljoner i året är det en ganska betynde mäng pengar son snurrar runt.

Om det sedan skulle bli något av detta i Hangö är en helt annan sak. Och hur var det nu med bullernivån?

Anonym sa...

Varför flygfält? Förr användes stora flygbåtar typ Short Sunderland och amerikanska Clippers. Återuppliva denna typ av plan, och vi har "flygfält" så det räcker runt Hangö. Vågbrytare med öppning mellan Märäskär och Parkbergen, terminal nedanför Frihetsmonumentet, nya hotell i omedelbar närhet. Gamla AERO Oy flög ju med Junkers hydroplan mellan Helsingfors och Hangö och "strandade" där. Visioner!

Just så sa...

Kommersiella flygfält är inte självskrivet lönsamma. Skavsta utanför Stockholm har 2.5 Mio pax/år, ligger i korsningen av två huvudvägar 100 km från Stockholm. Motorväg E4 hela vägen från Stockholm. Det har tagit många år av vånda och envishet att uppnå lönsamhet och pengarna har kommit från UK, det är ett brittiskt företag (TBI) som äger och driver fältet. Det blev lönsamt först när Ryanair gjorde Skavsta till "hub". Skavsta har 2 banor. Bromma å andra sidan har lite över 1,5 Mio pax och är kraftigt olönsamt med sin ena bana och är nedläggningshotat sedan länge.

Hur länge lever Ryanair och de andra billighetsbolagen? Bränslepris? Ingen vet.

I Hangö finns inga pengar för Täktom. Att lägga ner skattebetalarnas pengar på utvecklandet av denna fantasi är oansvarigt. Var kan man förresten ta del av "utredningen" ? Den borde ju vara offentlig handling ! Om sedan britter eller tyskar vill fortsätta att betala för fler "utredningar" är väl OK, men jag vill åtminstone inte offra mina skattepengar på dessa dumheter.

Förresten: 20 Airbussar per dag upp och ned = 40 rörelser = vansinnigt mycket mer än de stackars viskande fallskärmshopparna. Om fältet är öppet för trafik 12 timmar blir det över 3 rörelser per timme. Fart på, här !

Om nu någon annan är villig att ta risken så behöver inte just vi betala kalset. Men med tanke på beslutsfattarnas historiska blåögdhet ser det inte så ljust ut på den fronten.

Anonym sa...

I Finland finns bara två lönsamma flyfält, säger Finavia. Dom är Hfors och Uleåborg. Det behövs mera en 1milj passagerare för att bli lönsamm. Tammerfors är inte närä sådana antal med Ryanair. Hur kunde Täktom klara det?

blackie sa...

Kanske diskussionen har satts igång pga pågående klagomål angående användandet av Täktom flygfält. Kanske klagande av nuvarande användet slutar och efter all diskussion som slutar i att flygfältet behålls i sin nuvarande form. Så då suckar flygfältets grannar av lättnad när dom åtminstone vann den här striden och känner sig nöjda?!?!
Konspirationsteori nr 1.