lördag 21 augusti 2010

Positiv anda

Jag blir nu och då utskälld för att vara en "järmpelle". Tyvärr känner jag mig allt mer som en sådan också. Men felet torde inte vara enbart mitt, jag skulle mer än gärna skriva om goda nyheter än om allt skit som händer.

Nu har jag för en gångs skull möjligheten att citera någorlunda positiva nyheter. Enligt svenska YLE har arbetslösheten minskat jämfört från december till juni - till under 10% -, trafiken i hamnen har under samma tid ökat "märkbart" och budgetunderskottet har minskat.

Hip, hip, hurra!

Min vana trogen, för att inte göra mina belackare besvikna, har jag ändå en realists syn på detta sätt att rapportera siffror. Det är ganska klart att arbetslösheten sjunker från december till juni då folk får vikariat och sommararbeten, lika klart är det kanske att sjöfarten är livligare i öppet vatten än i is. Men om det stämmer att budgetunderskottet har minskat är det verkligen en positiv nyhet. Frågan är varför har vi ett underskott överhuvudtaget om allt går så förbaskat bra?

Och jag undrar hur rubrikerna ser ut inkommande december.