lördag 23 oktober 2010

Finndisp rivs


Rivningen av Finndisps gamla fabrik
håller på att förverkligas. Dow Chemicals har ett eget nedkörningsteam på plats som skall riva produktionsbyggnaderna och apparaturen. Det hela är mycket hysh hysh av .

Rivningen sköts av den brittiska firman Euro Dismantling Services Limited, av vilken personal jag hade turen och förmånen att samtala med en person som vill hålla namnet hemligt, men nog av någon anledning gick med på att stoltsera på bild.

Då det ryktas på stan att området skulle vara svårt förorenat och i behov av en hård marksanering, passade jag på att fråga om han visste något om saken. På bred engelska svarade han att han inte hört något sådant, men han tillade att han hoppades att jag hade rätt. Det skulle innebära massvis med pengar åt honom och hans företag, menade han.

Endast lagerbyggnaderna ska bli kvar och i framtiden hyras ut, råvarucisternerna i frihamnen ska säljas vidare. Intresse lär finnas.

Det där med att marken skulle vara nedsmutsad tror jag själv inte så mycket på. Markgrunden undersöktes ju för eventuella nedsmutsningar redan i samband med att Rohm and Haas tog över verksamheten 2008.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Om det är D Chemicals kan man utgå från att det ligger gifter både här och där.

Jag vet ju inte.

Stoppa ner provstickorna och se efter.

Anonym sa...

http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=113829&lan=fi
2. sida:
Alueen maaperä ja pohjaveden tila

Anonym sa...

Är det den sk Dynamitfabriken som skall läggas ner?

Ur led är tiden.

Testa spotify i stället. Gratis.

http://open.spotify.com/track/6lEdWFz3tKUegrRrIP8UT0

Lite impad av dessa herrar.