fredag 29 oktober 2010

Fiskfunderingar


På svenska YLE konstateras det i dag att skräpfisken ökar oroväckande mycket och att förekomsten av flundra har minskat rejält i vattnen kring Hangö. Skräpfisken tar över våra vatten o.s.v.

Det här måste antagligen vara nog så riktigt, för fiskeguiden och hangöbon Harri Hotti tog för en tid sedan Radio Vegas reporter på en fisketur till stadsfjärden utanför Ekenäs. Inte för att de fick någon fisk där heller.

Inte heller i fiskhanteringshallen i Hangöby går det att hitta någon fisk, men i Ekströms "På Kroken" kan man om man har tur få en bit norsk lax eller torsk från samma land.

De hungriga stackare som tvingats fiska i småbåtshamnarna i staden har nu vid vite blivit vräkta, då deras metspökrokar trasslar till ankarlinorna för den vattenburna befolkningen. Eller hur det nu var. Så ingen fisk där heller.

Fiskefrågorna flyttas nu, i och med omorganiseringar inom ungdoms- och idrottsbyrån, till tekniska verkets domäner. Och kanske är det lika så bra, för själva fisket blir mer och mer frågan om en teknikalitet.

Kanske det blir en närproducerad fiskpinne till lunch i dag, närproducerad på det sättet att jag inte har långt till stekpannan.

1 kommentar:

Unknown sa...

Angående mitt småironiska inägg gällande förekomsten av fisk har jag fått e-post samt en och annan påstöt gällande metandet i Kappelhamnen i synnerhet och de andra i allmänhet. Personer som önskar vara anonyma rekommenerar mig läsa beslut som fattas i staden.

Igen.

Så väldigt och övervägande riktigt och rätt har ni, alla ni som klagar. Ni får så gärna fortsätta att järma bäst ni vill på adressen hangoskvaller@gmail.net.

Roligare, trevligare och för debatten mera välgörande vore det kanske ändå om någon annan än jag såg era inlägg?

Kommentera gärna, även som anonym. Bättre så än ett mail åt mej.

Dessutom anser jag att staden begick en stor miss då den inte förbjöd metfiske. Från barn har jag blivit lärd att fiske i hamnarna är förbjudet. Men kanske det numera kallas terapi?