onsdag 27 oktober 2010

Nyfiken på...

Programmet "Nyfiken på..." med underrubriken "En kritisk granskning av samhälle, kultur och fenomen i Svenskfinland, på Radio Vega tog i dagens avsnitt upp flyktingar i Hangö.

Med inlägg som citerar Mattsson och Thors "från tillfället i Ekenäs i går", och som likt fakta framhäver att Hangö kommer att ta emot mera flyktingar från Myanmar. Intressant vinkling, att i dag, en vecka senare den 27.10, höra ett längre inslag om flyktingsituationen i Hangö. Och med dramatiserade hänvisningar till att grundtrygghetsnämnden gett grönt ljus för "flyktingar från Burma".

I det sammanhang dessa intervjuer framställdes kräver en god journalistik att man åtminstone nämner fakta, åtminstone i förbigående nämner att de fakta man använder är en vecka gamla och minst sagt osäkra. För att inte säga ur luften hämtade. Att grundtrygghetsnämnden gett grönt åt någonting som funnits i ett budgetförslag... Ja, ja. Det är sådan journalistik vi, de oberoende icke-journalisterna, ska stå för.

Jag är Nyfiken på... av vilken anledning gör redaktören Jonas Blomqvist så här?

Grejen är någonting som man på god grund kan kalla uppblåst och jag hoppas att detta inte är någonting Svenska YLE tänker fortsätta med. Vi måste få kunna lita på att YLE står för helt oberoende faktaförmedling.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Vi måste få kunna lita på att YLE står för helt oberoende faktaförmedling."

Vet du vad Ben? Jag finner mig själv många gånger säga, att den enda i Västnyland som nuförtiden på riktigt gör undersökande journalistik, är du.

Jag har sett och läst så många reportagen från HBL, Hangötidningen, Västra Nyland, YLE, mm. att min tro på yrkesjournalisters neutralitet och trovärdighet har dött för länge sen. Man kan ta nästan vilken nyhet som helst som följs upp i flera nyhetsmedier, och finna sig själv undrande om det ens är fråga om samma sak de skriver om. Oftast bevakas endast någon elitgrupps intressen.

Så att, en eloge åt din kolumn, den läser och tror jag på mycket mera än alla lokala tidningar tillsammans. Hoppas du fortsätter att skriva i många år framåt.

Anonym sa...

Kanske hade jag gärna lyssnat.

Hittar ingen länk.