lördag 20 november 2010

Julgatans öppning 2010

Jaha, så var det dags igen. Jag tycker det blir tidigare och tidigare varje år, men en snabbtitt i mina digitala papper visar att detta sker ungefär vid samma tid varje år.

Julsäsongen inleds i vår goda stad med julgatans öppning.

Programmet i år inleds klockan 16 med att gågatans julbelysning tänds och kort därefter hålls öppningstalet. I år hålls det av den sympatiske exministern Suvi-Anne Siimes, numera så att säga nästan hangöbo.

Hangö manskör uppträder med sång, julgubben visar upp sig och sina renar, andelsbanken bjuder på gröt och nordea på glögg (ospetsad), det dansas kring granen och allt är tjo och stim.

Hanko City Shopkeepers bjuder barnen på en tecknad film på Olympia, denna gång är det "Lady och Lufsen" som pratar finska och det hela avslutas med fyrverkeri klockan 18.00.

Här ska jag passa på att be föreningen Hanko City Shopkeepers om ursäkt för begågna fel. I alla år är det den föreningen som bjudit barnen på biografteatern, inte biografinnehavaren Alanen som jag och många andra med mig trott.

Med god tur, om datorjäkeln och internet går med på att samarbeta flere gånger i dag, återkommer jag senare i kväll med bilder från tillfället i fråga.

Inga kommentarer: