lördag 11 december 2010

Planerna på ny fiskodling

Jag har fått ett antal förfrågningar över varför jag inte tagit upp "planerna på den kommande fiskodlingen" som Magnus Ekström och Leif Lindholm hyser planer på att bygga.

Först vill jag korrigera alla de av er som tror att det är byggandet av en fiskodling som tekniska nämnden på sitt inkommande möte ska behandla. Vad som händer är att tekniska ska ta ställning till om de ska föreslå att stadsstyrelsen beviljar lov för Ekström/Lindholm att göra konsekvensutredningar på stadens vatten.

Missförståndet är förståeligt, med tanke på hur det lät på radio Vega i går. Där fick man nog intrycket av att fiskodlaren Leif Lindholm hade planer på att börja bygga genast i dag.

Om jag inte missminner mig fick Lindholm redan en gång stänga en dylik anläggning för att den "skitade ner", men måtro inte utvecklingen tagit en hel del steg framåt sedan dess. Det är det utredningen, som krävs vara grundlig, ska visa.

Men om odlingen ställs i gång, så får vi åtminstone någon glädje av den fina fiskhanteringshallen vi har. Kanske.

12 kommentarer:

Seglarn sa...

Skogsskärsfjärden står de i ansökan, va fan e de. Ja har aldrig hört om någon Skogsskärsfjärd de e ju skären vid Gunnarsörarna man tänker förstöra med en fiskodling! Går det igenom kommer inte jag att sätta foten i På kroken mer!

Anonym sa...

Jävla fiskodlingar ,dom bör hållas ute i Atlanten!!

Anonym sa...

Hämtar lika mycket gödoämnen som en mindre stad,däremellan går man runt o funderar på sommarstugornas utedass.BW.

Anonym sa...

Fiskodling är av ondo:

Dom norska odlingarna i fjordarna kräver 2-3 ggr så mycket fiskköttpellets för att producera motsvarande vikt av lax.

Fisken som blir pellets är rena rama rovfisket runt hela världen,man skyr inte att ta ätbar fisk. (Islänningarna är värst).

Tillkommer problem med medicinering och ren skit som fisken producerar. (Möjligen även genmanipulering).

Tyvärr är 99.9% av all lax vi köper odlad-Ingen minns hur en vild lax smakar.

Anonym sa...

Kriminellt!

Anonym sa...

Man kan ju tänk si att "tönttarna" på bolevarden e så "dumma" att när dom no engång skänker en fiskehall åt en privatföretagare ,så godkänner dom säkert att han får odla fisk på stadens område o skitn ner de.De "luktar" korruption!!

BENCCU sa...

Har i hela mitt vuksna liv rört mig med båt runt både Norra o Södra Skogsskär,tältat där,senare med större båt bott i båten förtöjd där,fiskat flundror där.Men visa karta,VAR ÄR SKOGSSKÄRSFJÄRDEN?Bengt Wikström???

Benccu sa...

Ser att jag blev så till mig när jag läste detta inlägg att jag skrivit vuxen med k,detta är dock en bagatell jämfört med de övriga följderna av en fiskeodling vid Skogsskär.Får denna ansökan ett ja skall stadshuset ändras om till ungdomsgård,för någon vettig nytta kan väl huset ha.

Anonym sa...

Hej va de går! Menar fyll Fiskehanterings hallen me vatn å odla era jävlar torskar (braxar) där så får ni någon nytta av detta monument, fö de e ju redan ett FIASKO, (he heee) ha en god jul å fiskelycka, mera Burlakåv i skarvarna bara så e keikkan klar!!!!
(Å håller me Benkku om skogisfjärden)

Anonym sa...

A. Saren skrev de förriga inlägget.

Anonym sa...

Borde man inte låta tekniska se om det ska tillåtas en utredning och sedan vänta på att utredningen blir klar innan man börjar skrika om idioter på boulevarden?

Anonym sa...

Här behövs de inte väntas på något. Idioter är idioter.