tisdag 22 mars 2011

Arbetslösheten fortsätter minska

Det där med att vi Hangö har den högsta arbetslösheten som jag refererade till i mitt föregående inlägg ber jag om ursäkt för. Ja det säger man fortfarande i nämnda artikel på YLE, men det får de stå för själv. Intressant nog så går man nu på eftermiddagen ut med en "stor" nyhet: Hangö har inte längre den största arbetslösheten i Nyland!

Dom där nyhetsnissarna på YLE kunde nog egentligen ta och ge sig en aning tid att läsa igenom vad de skriver, de hör trots allt till den del av svenska YLE som lyfter lön för vad de gör.

Nu vet jag naturligtvis att felet i all tysthet kommer att rättas till och sedan fnyser nyhetsfröknarna, nyhetschefen rynkar på pannan och alla säger unisont; "Men nej, det har vi väl aldrig sagt!"

Ja, ja... Jag har för mig att det var en äldre släkting till mig som myntade ett uttryck som numera snurrar i släkten, det gick i stil med "Men när har de vetat något på Bonniers?" - då menade han uppslagsverket, ni vet - jag tror jag ska ta till en modernare version:

Men när sku dom ha fel på rundradion?

Men visst är det fint att arbetslösheten minskar! Trots att det går ut över det redan minskande befolkningsunderlaget. Numera ligger arbetslöshetsprocenten redan under 10%, eller för att vara ackurat 9,8. I antal personer betyder det 440 stycken, sägs det också.

En annan rubrik, men den tror jag jag använde i fjol, vore: 150% flere arbetslösa i Raseborg än i Hangö!

2 kommentarer:

YLE Rosström sa...

Alltså...
Det är ju alltså det med "procenter och arbetslöshet" att de liksom ändras.
När YLE på morgonen talar om "högsta arbetslösheten i Nyland" och när sedan nya siffror publiceras samma dag så... tja. Fel? Hurdå? På morgonen såg världen lite annorlunda ut än mitt på dagen liksom. Åtminstone när det gäller arbetslösheten i Hangö!
Enligt de senaste siffrorna har nu hangö den näst högsta arbetslösheten i Nyland. Lovisa ligger på topp med 10,1 före Hangö med 9,8. Och de siffrorna gäller februari månad 2011. Så nu i slutet av mars är också de siffrorna säkert redan riktigt fel och åt skogen... eller?

Vicke sa...

Hördu Rosström, nog är det en aning underligt att det ska verka som om nyhetsredaktionen i Ekenäs söker med ljus och lykta efter vinklingar på nyheterna som får det att se negativt ut i Hangö.

Det är nog inte bara Ben som reagerat på det här.

Men strongt av dig att svara för YLE i en blog som den här, det visar att du bryr dig!