tisdag 12 april 2011

Besynnerligt skrivet på HBL

Då jag i går fick söndagens HBL i min hand måste jag erkänna att jag blev en aning förvånad över sättet Hangö beskrivs på. "Hangö i dimma och regn är en tröstlös syn på en måndag förmiddag" skriver Janne Strang. "Infarten till hamnstaden kantas av industrier och plåthallar, och vägarna i centrum ser ut som om de skötts av vägverket i Sovjetunionen".

Nu vet jag inte vad Strang har för erfarenheter av vägverket i Sovjetunionen, men att måndagarna kan kännas tröstlösa har väl de flesta av oss varit med om.

Däremot har jag svårt att förstå att han påstår butikerna vara vinterstängda, det är ju tur att han upptäckt ett öppet Alko.

Då Strang kontaktade mig med en förfrågan om jag ville ställa upp i en intervju gällande det stundande riksdagsvalet kunde jag inte drömma om att han som baktanke hade för avsikt att totalt nedvärdera Hangö och dess invånare. Hade jag misstänkt det hade jag med stor sannolikhet tagit mig från Syndalens reservövning för att ställa mannen mot väggen.

Att herr Strang beskriver Ekenäs som en idyll i motsats till Hangö kan kanske förklara vad han egentligen var ute efter, men det verkar nog som om han totalt slutit sina ögon vad gäller vägförvaltning och plåtskjul i Ekenäsdimman.

Men kanske hans besök i Hangö Alkoholbutik har någonting med saken att göra.

8 kommentarer:

Anonym sa...

...ett besök i Alkoholbutik brukar alltid föra med sig nån form av hallunicationer :)

Anonym sa...

Läste det också, och tyckte att det var lite väl pessimistiskt skrivet om Hangö. Månne han har något horn i sidan?

Känd men inte nämnd sa...

"No problem"! Då man inte prenumererar på ifrågavarande "kvalitetstidning", så slipper man dylika påhopp.

De kunde byta namnet till "SFP NEWS". Det blev för mycket SFP, så jag dumpade tidningen; borde ha gjort det långt tidigare.

Fridde sa...

Mjnja

Vid 14-tiden i dag tisdag räknade jag 8 stängda butiker på Berggatan mellan Alko och Nordea.

Jag kan ha räknat fel, var de bara 6 ?

Kanske ligger det någonting i artikeln i alla fall.....

MEF sa...

6 st torde vara rätt men om man räknar med nya butiken i hörnet som öppnar först i maj så blir det 7. Klädbutiken MekMix har ju öppet igen, urvalet ungefär detsamma som tidigare trots dom mindre utrymmena.
Vill också kommentera att jag sa att Stubb är min favoritpolitiker synd att han hör till "fel" parti, därtill konstaterade jag att det är svårt att hitta kandidat som verkligen förstår hur utsatta vi riktigt små företagare är.

Anonym sa...

Kyllä kirjoittajan sanomassa on asiaakin.
Olinpahan juuri Itäsatamassa iltakävelyllä ja Origon ohi mennessäni päätin siirtyä Tivolin ohitse Kuningattarenvuoren niemelle katsomaan josko haahkoja olisi näkyvissä. Tein haahkojen ohella seuraavia havaintoja, mitkä AIVAN SELVÄSTI viittaavat välinpitämättömyyteen. Siihen, että kun kesästä on saatu mansikat irti, voidaan tilat jättää minkälaiseen kuntoon tahansa.
1) Marine Linesin kopissa tavarat hujan hajan. Käsikassaan on jätetty virta päälle.
2) Hotellilaiva Hangon isot kukat ovat kuolleet
3) Venefirman viirit täysin revenneet. Kun kurkistaa ikkunasta sisään, voi huomata että sisällä kaikki sikin sokin.
4) Tivolin väki on jättänyt muoviset viherkasvinsa ja aurinkovarjonsa talven armoille. Aivan surkeaa katsottavaa.

Onko todellakin niin, että kukaan ei nykyään enää välitä mistään mitään? Heti kun rahasampo lakkaa raksuttamasta voidaan lähteä ja jättää siivoamattomat paikat jäljelle.

Känd men inte nämnd sa...

Lite "positive thinking", dock på finska, men det kan vi väl nästan alla.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9783020

Anonym sa...

Artikeln var rätt skriven ,Hangö är en liten dö "hamnhåla"de ända man hör å ser e några "rekkor"när man e ut å går ,och bra så för möter man någo folk så kan man ju bli skrämd att det finns någon annan på denna döa udde!Och beträffande vägarna så är dom som vanligt i urusselt skick!