söndag 3 april 2011

Småsvettigt på en söndagkväll

Meningen var att jag i dag på eftermiddagen skulle besöka det politiska spektakel som anordnades på gamla posten, numera Wanha Posten, men jag somnade redan innan jag hann dit. Valdebatt med våra lokala riksdagskandidater, har det varit. Kanske lika bra att jag bommade debatten, jag har ofta svårt med det förhöjda blodtrycket på söndagar.

En annan sak som förhöjer mitt blodtryck, denna söndag, är det faktum att jag från och med i morgon tillbringar den inkommande veckans dagar och nätter i Syndalen. Reservisterna behöver hjälp igen, så man kallar in landskapstrupperna för att få stövlar och mat utdelat.

Men samtidigt som jag lite småjärmar över en övning, som inte heller denna gång är frivillig, måste jag nog medge att det ska bli ganska roligt. Hoppas jag.

Om saker och ting fungerar som de ska, vilket de ju tyvärr så sällan gör, så kan jag återkomma i veckan med bilder från övningen.

På tal om bilder, så vill jag påminna alla släkt- och lokalhistoriska forskningsvänner om tillfället i forskarutrymmet på Långgatan i morgon kväll då Bengt Wikström visar en del av sin samling på gamla Hangöbilder.

Väl värt en stund av måndagskvällen.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Men Raseborg visar hela sessioner från sina fullmäktigemöten..visst kan man somna men roligt att höra dom olika svenska dialekterna...

Bernt F sa...

Synd att du missade debatten, som faktiskt var bättre än jag hade väntat mig. Den utsatta tiden (1 1/2h) gick i ett huj.

Debatten gick riktigt sansat till, jag tror varken deltagarna eller åhörarna fick förhöjt blodtryck.

blackie sa...

Nå d var d vanliga, ta från de rika ge åt d fattiga, bry er int om vad konsekvenserna e när man gör så.

Några riktig helt onödiga frågor som gissa vilka partier kommer att sitta i riksdagen, åsikten om flygfält.

Ta ännu mera av d rika och satsa mera på förnybar energi, skit i om d e ekonomiskt lönsamt. Vi kommer nog att slösa era skattepengar på något som vi int har en blekblå aning om vad som e bäst.

Mera lagar o regleringar så att d sista ärliga medborgarna får d ännu svårare, och så de int heller vill mera försöka med ärlig yrkesutövning.

Så man kan lugnt konstatera att politiken jobbar hårt åt samma håll som tidigare.

De enda som politiker int kan reglera, de e att garantera språkkunskaper i svenska när man jobbar på offentliga ämbeten (helt omöjligt för dem). Problemet e att sökande e utlänningar som man tydligen int kan kräva att de lär sig båda inhemska språken.

Gav mitt eget exempel, men problemet var att de var äkta finländare som betjäna mig vid Åbo Kela, men int kunde de svenska trots sitt tvång i skolan. Men bra när man kan skylla på utlänningar.

Därför ska man fortsätta satsa på tvångs språkutbildning. O så har vi väljare något att fokusera oss på, populistisk politik.

D kan man säga att d gick ut på i korthet, o jo man fick högt blodtryck.

Anonym sa...

"blackie" borde lära sig använda svenska istället för svinska.Nog är det väl FPA som gäller även i Åbo?

blackie sa...

visst d heter väl FPA på svenska men min bekantskapskrets pratar alltid om KELA. D ha ja gjort sen ungdomen o vanan sitter inne.

Bernt F sa...

"Blackie" måste ha varit på någon annan tillställning ;)
nej antagligen har inställningen och förväntningarna varit aningen olika.

Angående "förnybar energi"; själv är jag nog fortfarande för kärnkraft, också efter det som hände i Japan (minner mig inga jordbävningar och Tsunamin i Finland). De flesta i panelen var ju av en annan åsikt och det får de vara, vi lever ju i en demokrati.

Anonym sa...

Hangösvenska ;)

Anonym sa...

http://www.raseborg.fi/video.php?lang=sv-SE&file=/raseborg/fullm-mar11-1.mp4&w=768&h=576

Tycker jag är ok även om man somnar men måhända rytktespridning stoppas,iaf lite.

(Underbart med hoppen mellan språken!)