fredag 27 maj 2011

Segslitet och högtflygande

Jag har av och till längs med dagen funderat på flygfält. Närmare bestämt då utvidgningen av det vi har från tidigare, som av någon för mig fullständigt obegriplig anledning verkar vara hopplöst svårt att begrava som ett dödfött företag.

Av någon anledning har det låtit som om vår stadsstyrelseordförande Jouko Kavander har hakat upp sig likt en gammal skiva i en dålig refräng, då han ivrar för denna sak. Det trots att alla preliminära undersökningar visar att det varken finns underlag eller intresse för projektet, vilket han sånär medger i en intervju för YLE i dag.

Så varför vill han då ha ett större, kommersiellt flygfält? Jo, för att få mera liv i staden under vintermånaderna. Nog är vi väl de flesta av oss och vill det, om vi då med "liv" avser en större omsättning i våra affärers kassor och inte mera oljud i skyn.

Det förvånar mig att ingen reagerat på den idé som framkastades i vintras gällande en kommersialliserad trafik på hamnen, med riktiga turister som skulle ströva runt i staden och kanske till och med använda en slant här och där.

Betydligt smartare än ett billighetsflygplan med en handfull stressade studeranden på väg till Raseborg.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ben, är du faktiskt förvånad att ingen reagerat på idén med kryssningsturister?

Själv har jag bott så länge i Hangö att jag sku vara mera förvånad om någon av politikerna sku tycka att det är en bra idé. Att de tycker vi ska ha flygfält förvånar mig däremot inte alls.

Jag sku också bli förvånad om politikerna sku komma på att vi (på riktigt) behöver en enhetlig realistik turiststrategi istället för att försöka vara en fallskärmshopp/cittaslow/regattaevenemang/kommerciellt flygfält-stad utan bas-service för dem som bor här.

Inga sa...

Vad är det för fel på den turiststrategi som finns (den är helt realistisk)?

Vad för slags kryssningsfartyg tror ni att vill komma hit? Dessutom vill de bolag som får kryssningsfartygen att komma till en viss hamn också ha betalt för det. Tror inte att turisterna skulle stanna här utan slussas in i bussar och köras till Helsingfors. Här finns ju inget annat för turisterna än skitiga stränder och parker (så fort de rustats upp så slås allt sönder, blommor rivs upp och kastas omkring). Bergatan har invaderats av kosmetologer, frisörer och tomma eller stängda affärer (öppet bara vissa dagar).

Vad hade ni tänkt att dessa kryssningsresernärer skulle göra t.ex. en regnig dag i Hangö?
Men kanske herrarna som ordnade semniarium för sommarhangöborna också kunde ordna program för turisterna. Vanliga hangöbor tycks de ju inte bry sig om, oss ges det ingen information om vad som händer i stan! Vi bara betalar för det sommarhangöborna vill ha!

HenrikS sa...

Det är väl så att de ledande figurerna i staden, alla ordföranden och hamndirektörer samt andra ledamoter är GAMLA. Inga nya ideer tar de fram, och, alla förslag sopas genast undan. Men det är väl så att när ni (vi Hangöbor) år efter år röstar in samma personer i ledarställning , så blir det inte någon ändring. Hur var det när ideerna kring Regatta och hotellet var på tapeten? Kommentarerna var bara sura. Hjallis skulle sälja och ta pengarna och sticka! Man får inte göra (något) i Hangö som rör om i de bekväma ställningarna. Därför är vi i en brant nedförsbacke.

Inga sa...

till Henrik S. De flesta som besvärar sig och gnäller över beslut som fattats eller borde fattas är personer som flyttat till staden. Så var det när djupkajen skulle byggas och så tycks det ju fortfarande vara. Undantaget är väl centerns Eero Koli, som brukar besvära sig över en hel del beslut. De flesta hangöbor vill nog att staden utvecklas, men tyvärr brukar det ju vara några få som bromsar utvecklingen genom sina besvär.

Devahärjaföddes, nuejautböling sa...

Men å andra sidan, Inga, så finns det en hel drös av oss många generationers hangöbor som tror mera på hamnen I (med stort i) hangö med en potentiell genomfartstrafik, än vad det finns folk som tror på genomfartsflyg.

De argument du lägger EMOT fartygstrafiken, i all enkelhelet, är minst sagt applicerbara i ännu högre grad på flygfältet.

Problemet här, som jag vet att även Ben håller med mig om, är att det finnas ett behov av att det MÅST, som det heter i Hangö, fixas en orsak för all dessa genomgångare att hållas i staden. Åtminstone så att det lämnar en "slant".

Varken politiker eller företagare kan genomföra ett såhärpass stort projekt. Ensamt.

Men då politiker gör sitt bästa för att få ett namn i historien, vilket de flesta av dem ändå kommer att få - på ett eller annat sätt - så är det svårt för de som ska betala för leken att förstå vad fan som händer.

Och då politikerna bestämmer så som de inbillar sig att väljarna tror att de vill ha det, så brukar det i all kompromisslöshetsnamn, som Soini så väl uttryckte saken, skita sig.

Mera tankeverksamhet framom känslor, tack.

Vi pratar sist och slutligen om så pass stora investeringar, både rent ekonomiskt för gemene man och för de markägare som blir tvångsinlösta för att ge plats åt detta fält, att det är nog en helvetes större och och betydligt mera tänka på än den eventuella en miljon som går åt till att undersöka om det ens finns belägg för ett behov.

Skjut planerna i sank medan tid finns.

"Aktiv, men inte i SFP" sa...

Jag funderar; hur många av er som alltid klagar, deltar själv i politiken, eller ens är i kontakt med politiker för att delge era åsikter ... och röstar ni alla, eller tycker ni att det är något som inte lönar sig?

"alla ordföranden och hamndirektörer samt andra ledamoter är GAMLA", ja inte har jag sett någon trängsel, med nya unga ansikten i politiken så...

Själv slutade jag att bara klaga för dryga ett år sedan och for med. Fastän jag är en god bit över 40, så är jag en bland de yngre aktiva. Många säger att man inte kan påverka, till dem vill jag säga "det stämmer ej, det beror mycket på hur aktiv man själv är"!