onsdag 17 augusti 2011

Strandgatan





År 2009, då planerna på det nya Regatta med tillhörande bostadskomplex framskred, bestämdes det i tekniska nämnden att det definitivt behövs mera parkeringsplatser. Bra så, kunde man i första hand kanske tycka, för det nya Regatta blir en verklig prydnad för staden, och dessutom finns det ett skriande behov för övernattningsplatser.

I maj, nu i år, framlades den nya gatuplanen för Strandgatan till påseende. Enligt den ska alla de vackra träd som nu finns längs med gatan bort, för att ge plats åt en snedparkering. Hela vägen. Naturligtvis föranledde denna gatuplan en hel del respons, negativ sådan, och på det sista mötet - i juni - innan sommarpausen kunde man konstatera att sex anmärkningar mot den nya gatuplanen lämnats in. "Samtliga negativa", sägs det. Inte för att jag någonsin hört talas om en positiv anmärkning mot en gatuplan...

Nu har jag varit och tittat på hur det hela egentligen ser ut, och jag kan inte på något som helst sätt få mig själv att tro att Regatta, som till pappers får skulden för det hela, är i ett verkligt behov av dessa parkeringsplatser. Snedparkering längs Torggatan, det vill säga utanför hotellet, ger så gott som lika många parkeringsplatser som det finns rum.

Nå, planen är remitterad och väntar på utlåtande från miljönämnden. Förhoppningsvis sitter det en och annan trädälskare i den nämnden, som hellre ser gröna blad än asfalt.

Men fan vet.





17 kommentarer:

Fridde sa...

Jag tycker mig se att träden skulle stå kvar och att parkeringen skulle ske på snedden MELLAN träden, på samma sätt som vid glasskiosken på Boulevarden.....

Anonym sa...

Saarnipuu ei kestä asfaltointia. Sen ovat asiantuntijat sanoneet. Tarkoittaa sitä, että kaikki lehtipuut jouduttasiin kaatamaan Rantakadun varrelta.
Aivan kamala ajatuskin. Nykyaikana kaupungit pyrkivät lisäämään puistoja ja viheralueita. Hangossa näköjään suunta on toinen. Asfalttia puiston päälle. Olen pettynyt!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
steffe sa...

Man kan ju plantera nya träd,parkeringsplatserna behövs nog, det är ju fullt nu redan när det är kvällstorg och andra evenemang. Längs torggatan skall det ju bli som på boulevarden, snedparkering och trädplanteringar, så där faller många bilplatser bort. Sen har vi Havsgatans bostadsägare och hotellgäster som kommer med bilar, så trångt blir det.

Anonym sa...

Hördu Steffe, att plantera nya träd kan väl inte motsvara de som nu är där? Och att blanda in andra evenemang i en diskussion är precis vad staden borde göra, i stället för att skylla på Regatta.

Fram me velon! sa...

Folk skulle kunna röra på sig mer och ta cykeln till kvällstorget, man behöver inte vara så j**la bekväm! Rör er i det dagliga livet, så slipper man spinning å liknande pjosk ;)

Bara för något kvällstorg behöver man inte kapa ned några trän.

Fram me velon! sa...

...bor inte själv i centrum av staden och antagligen inte Stefan heller, men jag förstår verkligen att de som bor vid Strandgatan inte vill att träden tas bort. Om man tar bort träden förändras deras närmiljö (vindskydd, insyn, ljud, grönska ...) en hel del.
Att plantera nya små trän i ställe för de stora träd som redan finns, är inget alternativ!

Anonym sa...

Hej på er ,de e snart vinter å kallt och Strandgatan e full med snö och is i 5 månader .

steffe sa...

Men vad skall hotellgästerna göra om man inte får parkeringsplats i närheten? Åka till ett annat hotell kanske. De här trädena det är fråga om har också planterats någon gång, och fina blev de, så nog hoppas man att dagens människor också klarar av en sån sak . Vi kommer att få se stora förändringar ännu i vår by:

Anonym sa...

Riv husen på strandgatan o sätt asfalt på så får ni myki p-platser...

Anonym sa...

Steffe, Regattahotellets parkplatser finns vid Torggatan. Titta på stadsplanen. Den nya hotellen ska ha sina parkplatser närmare hotellet.

Anonym sa...

Steffe ,Hangö hamn är på väg att köras ner så där finns nog parkeringsplatser ,enligt säkra tips från "större herrar".

Axelsson sa...

Det står stora toma bilplaner på Östra indutriområdet bakom Motortrans. Låt folk parkera sina bilar där. Därifrån ringer man taxi och blir körd till centrum.
Ett annat alternativ är att Hangö Trafik inleder lokaltrafik mellan Östra Industriområdet och centrum. Hangös första "fjärrparkering"?

Fram med velon Hangöbor! sa...

Steffe, bara för att det möjligtvis blir trångt några gånger i sommaren, är inte tillräcklig orsak för att man skall hugga ned stora träd och nagga parkerna, det är parkerna och grönskan som gör att folk vill komma till Hangö. Steffe har antagligen inte bott i hotell runt om i Finland, i städernas CENTRUM. Ofta får man vara beredd att gå en bit eller så har hotellen parkeringar i källaren, i värsta fall måste du sätta bilen i ett parkeringshus och betala.

Varför ställde man inte krav att hotellen och Grandhusen ordnade parkering på sina gårdar alternativt källare? Någon sa att det inte går att göra parkeringar i källaren så nära stranden, struntprat säger jag, det är helt möjligt, men det är ju billigare att låta bli!

Jag tror att hotellen är fullsatta en mycket mycket kort tid under sommaren, resten av tiden står de allt för tomma! (Hur många år går det månne innan första konkursen/rekonstruktionen)

Bernt F. sa...

Kanske ett sätt att lösa problemet vore att enkelrikta Strandgatan (och kanske några andra gatstumpar) och då t.ex. införa snedparkering. Detta skulle utöka parkeringsmöjligheterna en hel del.

(Detta är inte min idee, utan den kom fram vid vårt veckomöte)

Anonym sa...

Jag har hört av riktiga hangöbor att man rev ner saluhallen på torget för att få mera parkeringsplatser. (jag har bott bara 4 år)
Där finns alltid lediga platser och det är nog inte lång väg att promenera. I mellersta Europa hamnar man och lämna sin bil ganska långt när det är marknader osv. Sedan har jag också hört om "kaupunki kansallispuisto" som Hangö också borde vara. Hur går det med den här saken om man feller över hundra år gamla trän.
Jag tror att det här kan bli ny Koijärvi för mig, om staden rör träderna!
LW

Anonym sa...

Utomlandsboende intressent anser här att en stad i första hand, oberoende av storlek, är i första hand gjord för människor och inte för bilar. I förekommande fall är det alldeles riktigt att bilburna människor mår bättre av att röra lite extra på påkarna!!!