lördag 26 november 2011

Ny chef för vattenverket

Då förre chefen för vatten- och avloppsverket Kimmo Paakkonen hör till en av dem som flytt orten, är det dags att bestämma en ny chef i stället för chefen.

På måndagens möte har stadsstyrelsen att ta ställning till vem av de tre sökande till den lediga chefspositionen man ska föreslå för fullmäktige, enligt föredragningslistan föreslås till förslag diplomingeniören Sanna Varjus.

På föredragningslistan finns en föredömlig sammanfattning av de tre sökandes utbildning och meritlista, föredömlig i den meningen att den verkar vara gjord för personer som likt jag inte orkar med många långa uppräkningar av dittan och dattan. Men man får ju verkligen hoppas att de som bestämmer går igenom alla dessa papper.

Sanna Varjus är till utbildningen diplomingenjör inom energi- och miljöteknik, hennes specialområde är miljöbioteknik, kemi och pappersförädlingsteknik, sägs det, och det konstateras att hon med den utbildningen kan anses lämplig till att vara chef för våra skitbrunnar.

Bra så, kanske.

De övriga två som sökte platsen var elingenjören, lokalpolitikern B. Förström och brobyggaren J. Horttanainen.

30 kommentarer:

Bernt Förström sa...

Härmed vill jag korrigera att i mina betyg stor det nog Automationsingenjör (reglerteknik, processteknik...) och inte Elingenjör. Skulle jag ha varit Elingenjör skulle jag inte sökt ifrågavarande tjänst. Automationsingenjörer finns det gott om i vattenverken i detta land.

Hugo sa...

Angående vattenverket, ingen vebbsida på svenska??? Tänkte meddela vattenförbrukningen.

Inga sa...

till Hugo! Vart har den svenska sidan försvunnit! Ännu för några minuter sedan fanns den svenska sidan på Hangö stads hemsidor.

Anonym sa...

Ben du sa, "Men man får ju verkligen hoppas att de som bestämmer går igenom alla dessa papper.", det verkar ju inte så, om de trott att en av de som sökt platsen är elingenjör fast han är automationsingenjör!

Anonym sa...

Knappast någon betydelse om det är el- eller automationsingejör, DI damen är ändå mer meriterad. DI är ändå DI i jämförelse med en vanlig ingenjör.

Tekn. Lic. sa...

DI är mer meriterad, jo om man studerat rätt ämne. Bara för att man är DI betyder inte att man kan allt här i världen, oberoende vad man studerat.
Enligt föredragningslistan har hon studerat miljöbioteknik, kemi och pappersförädlingsteknik,jag hade nog trott att vattenverket höll på med något annat, men sidu så fel man tycks ha haft :)

Tekn. Lic. sa...

Tänker man i samma linje skulle jag vara ännu kompetentare, men faktum är att med gebiten Tillämpad Fysik och Optik kommer man knappast långt på ett vattenverk och vid närmare eftertanke så skulle jag knappast passa som chef för ett gäng montörer.

Anonym sa...

Är inte vattenverkets första uppgift att leverera rent och bra vatten till stadens invånare. Andra uppgiften är man ser till att reningsverken fungerar, så att inte miljön förstörs. Jag tycker att Di kvinnan har en bra utbildning till uppgiften för att garantera att vi får rent vatten också i framtiden.

Anonym sa...

Det tycks som damen ifråga har "rätt" utbildning.Sedan vet man kanske inte om hennes ev. ledaregenskaper...

Men att kemikunskaper behövs är klart. Sedan är det en annan sak att pumpa runt rent eller skitigt vatten.

Jag har inte hittat något hos Hangö Stads hemsidor.

Anonym sa...

Jag tycker att tjänsten skall ledianslås på nytt så att man får en VVS-ingenjör eller liknande på posten. Att påstå att man skulle behöva en kemiskt för att sköta dessa standardprocesser e bara skräpprat, man har de bassänger och processer man har och det är inte så mycket som kan göras med dem. Det som är det stora jobbet för vattenverket att sköta om det nät vi har och att utvidga det så att man äntligen i Täktom skulle veta vad man skall börja göra. Så nog är det en chef man behöver och inte en kemist så att det skulle bli någon fart på nätbyggandet, nu är gatorna uppgrävda hela sommaren.

Karl10 sa...

Jag försöker igen:

Det är möjligt att det finns någon form av kemister redan på plats,eller det borde iaf finnas.

Och det är i dagens läge ingen månraket precis..man pumpar runt och UV-strålar och häller i kemikalier och luft och plaskar runt i bassänger.
Att utvidga lägger man ju ändå ut på konsulter så man kan anta att den nya bossen behöver vissa ekonomiska/organisatoriska kunskaper, men kemi skadar ju inte när man skall fundera på nya metoder.

Ingen har hittat någon länk?

Anonym sa...

Vad är det för länk som söks?

Anonym sa...

Vad är det för länk som söks?

Anonym sa...

Länk om vad som söks och ev. data om vem som sökt,jag antar det är offentliga uppgifter?

Anonym sa...

http://www.hanko.fi/city/djulkaisuSE/kokous/20112085-5.HTM

Anonym sa...

Tack för den!

Det styrker mina tidigare funderingar!

Av de tre sökandena är ju den valda kandidaten lämpligast om ej perfekt.

hugo sa...

Till Inga! Vattenverkets mätarställningsida bara på finska

Anonym sa...

Tillåt mig att le! Det måste helt enkelt vara en tjänsteman eller politiker som tycker att den föreslagna är lämpligast om ej perfekt, så korkat låter det. Från de uppgifter jag hittade på sidan skulle inte jag vara beredd att säga vem som är bäst, allra minst att nån är perfekt, men sen är ju inte Hangö stad precis känt för att göra så förnuftiga val när det gäller tjänstemän.

Anonym sa...

Ja,det går bra att gnälla på mig,om så önskas. Skrev jag perfekt?

Av tillgängliga sökanden är den valda bäst lämpad,tyckte jag att jag skrev.

Men läsförståelsen verkar inte vara på topp hos vissa och då tar man till invektiv i stället.

Anonym sa...

Jag tror att föregående är den som har svårt med läsförståelsen, det står helt klart några kommentarer ovanför
"Av de tre sökandena är ju den valda kandidaten lämpligast om ej perfekt", eller är det på tiden att skaffa glasögon :)

Anonym sa...

Tro kan man göra i kyrkan!
:)

Anonym sa...

Skomakaren bör hållas vid sin läst.
Det som jag absolut inte förstår, är hur i helsike denna Sanna Varjus tror att hon skall klara av den uppgift hon nu håller på att väljas till. Är faktist alla ingenjörer så dumma (och diplomingenjörer antagligen ännu dummare), att dom tror sig klara av allting här i världen? Bara för att man har studerat till ingenjör inom energi- och miljöteknik, så tror man att man förstår sig på hur ett vatten- och avloppsverk skall skötas. Hur fel kan man egentligen tänka? Den här damen kommer nog att ha en uppgift framför sig som jag kan slå vad om hur mycket pengar som helst, att hon inte har en chans att klara av! Tyvärr är det nog de anställda på vattenverket som får ta den smällen, politiker och tjänstemän kan alldeles säkert klara sig ur knipan på något sätt. Dessutom är det ju vi skattebetalare som får stå för fiolerna. Nog är det synd om människor som tror att dom är betydligt bättre än dom i själva verket är.

Måttligt fundersam. sa...

Håller helt med föregående!
Bara för att man vet hur reningsprocesserna i reningsverket och vattentäkterna fungerar, betyder inte att man automatiskt är en bra chef, vilket jag tycker är det viktigaste när det gäller detta jobb. Månne personen i fråga ens varit in i verket och sett hur det ser ut. Jag tror inte hon kommer att trivas där länge, eller så flyttar hon över till det andra huset. Finland är det näst minst korrumperade landet, månne det kan stämma, betvivlar lite på det när jag ser hur saker besluts i våran lilla stad.

Anonym sa...

Ja,det var ju intressant hur dom två sista anonymerna avslöjar sina preferenser och antipatier!

Inga sa...

månntro det är så att "småpojkarna" på vattenverket är rädda för att få en kvlinlig chef!

f.d chef sa...

Undrar hurdan chef de två anonyma skulle villa ha. Om inte det får vara en ingenjör kanske en sanerare som skulle ge sparken åt alla som gnäller.

Anonym sa...

Som en tidigare sa man skall inte tro så mycket. Åtminstone den senare av dem ni tror är vattenverkare, är verkligen inte vattenverkare, kommer aldrig att bli en och är inte ens fast bosatt i Hangö, så de så.

Politiker sa...

Den andra som ni tror är anställd på vattenverket är antagligen jag, och jag har aldrig varit anställd på Hangö Stad. Aldrig.

Kollega sa...

Om Sanna Varjus tar emot tjänsten får vattenverket en bra chef. Det finns ingen orsak att ifrågasätta hennes ledarskaps och organisations kunskaper. Hon är en bra kollega som sköter sitt arbete ansvarsfullt. Ganska korkat att skriva negativa kommentarer om man varken känner Sanna eller baserar sina kommentarer på fakta.

Anonym sa...

Jo, jag tror också att min mamma skulle sköta tjänsten bra. Hon har också utmärkta ledarskaps- och organisationskunskaper. Hon är även en bra kollega som sköter sina uppgifter mycket ansvarsfullt. Hon är dessutom så förbaskat klok att hon förstår att det här inte räcker till för att sköta tjänsten som chef för vattenverket.