tisdag 13 december 2011

Jestas! Det är Lucia igen!

Hör ni, jag glömde helt bort att det är Luciadagen i dag. Eller nog kom jag ihåg det i morse, men sedan bara försvann det ur mitt minne. Det som fick mig att återgå till verkligheten var den ljusförsedda julgranen utanför Tekniska verket. Stor tack till staden för det.

Luciatraditionen är ju inte så väldigt gammal, åtminstone i Hangö, men i alla fall är det redan 60 år sedan den första Lucian kröntes på vår ort. Tyvärr hittar jag inte namnet på den då säkert stolta och unga dam som valdes till ljusdrottning, men kanske någon av läsarna kan hjälpa till?

Årets Lucia, Felicia Österling, är ju redan krönt - någon som vet varför vår Lucia alltid får sin krona dagen före Lucia? Det funderade jag över redan i fjol - men själva festen går av stapeln i kväll klockan 18 i stadshuset.

Jag tror det här inlägget mest bestod av frågor... Inte så bra, kanske. Men vi kan ju kalla det en begynnande tendens till ökad interaktivitet.

3 kommentarer:

Inga sa...

blev också mycket förvånad i går när Lucia kröntes i kyrkan. Det var första gången jag varit med om att Lucia krönts i kyrkan. Hoppas Lucian i framtiden kröns på Luciafesten!

Anonym sa...

Tillställningen i kyrkan på kvällen 12.12. har länge varit en tradition som, då den startade, kallades för "Lucias ljuständning",och kröningen skedde alltid på Luciafesten 13.12. och utfördes av någon känd hangöbo.Att man nu kröner Lucia dagen före verkar nog litet sökt och kräver nog en förlkaring av den som beslutat att frångå en gammal allmän tradition.

Unknown sa...

Enligt nu ingången uppgift hette den första Lucian i Hangö, år 1951, Viva Nordström.

Tack för det!