lördag 28 januari 2012

Det brinner i knutarna

En anlagd brand har rasat i natt, eller egentligen tidigt i morse, igen. Denna gång var det ungdoms- och eftishuset Hyllis som var utsatt för pyromani.

Att det var en anlagd brand står det enligt VN klart för polisen, men man gör inga kopplingar till de bränder som härjat tidigare. Trots det säger förundersökningsledare Mats Lagerstam att "Det här är ett liknande fall."

Med det menar han säkert att det har brunnit. I samtliga fall.

Nu uppstår, åtminstone hos mig, frågan; Vad fan är det frågan om? Att det gång på gång anläggs bränder på det här sättet i vår stad tyder på att någonting är fundamentalt fel i endera vårt samhälle eller så i huvudet på folk. Troligtvis är det en samverkan av båda.

Jag blir både rädd och förbannad av sådant här.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Polisen verkar ha arbetat föredömligt. Två personer, båda under 20 år, nu gripna:

http://www.vastranyland.fi/start/tv%C3%A5_m%C3%A4n_gripna_f%C3%B6r_hyllisbranden_2493700.html

Anonym sa...

Hoppas dom låser in honom för gott denhär gången.

FORE!! sa...

Det kan löna sig att hålla ögonen uppe om ni är vakna om natten.
På natten mellan torsdag och fredag hade en skum figur med en bensinkanister i handen traskat över gårdar i Hangö Norra. Grannen hade sett detta och ringt polisen som snabbt kommit och tagit upp information.
Det känns inte så roligt att höra detta, speciellt när man bor i ett trähus.
Jag vill skicka en hälsning till denna person: Ser jag någon stryka omkring på tomten om natten inleder jag golfsäsongen tidigt i år, jag har en järnsexa innanför dörren som väntar.