tisdag 13 mars 2012

Generalplan för stamstaden

I åratal har det pratats om den nya generalplanen för stamstaden. I november 2007 konstaterade man lyckligt att det rent praktiska arbetet med uppgörandet av den nya generalplanen hade startat, i morgon kväll ska den slutligen slås fast av stadsfullmäktige. Snabbt jobbat, gossar och flickor!


Under alla dessa år har det snarvlats om hamnar och friluftsområden, medan det stora problemet, våra möjligheter att röra oss mellan den norra och den södra delen av staden, på något sätt inte tagits upp i offentligheten. Redan nu är det svårt att komma över järnvägen, och värre ser det ut att bli.

Bron, eller viadukten som den antika konstruktionen så fint heter, är för smal och i dåligt skick. Gammal, helt enkelt, det har redan i många omgångar konstaterats. Där ser det inte ut att komma några förbättringar.

Däremot ser den rätt välfungerande korsningen i Hangö Norra ut att försvinna. I stället ska Korsmansgatan dras vidare längs med järnvägen, för att sluta i en rondell och en tunnel.

Herregud, lägg rondellen där Korsmansgatan slutar nu, om det nu nödvändigtvis ska måsta byggas rondeller, är min reaktion.

Men en drös med arkitekter, stadsplanerare, konsulter och all världens experter vet nog bättre än jag i den här saken.

 Trots det kvarstår en gnagande misstanke om att det här nog inte är riktigt bra.

8 kommentarer:

Fredrik S sa...

Mitt förslag är att man bygger en eller två fotgängarbroar över järnvägen, åtminstone en vid Tredje övergången. Nu säger VR naturligtvis nej: dels vill man inte (rent allmänt), dels "skulle det bli omöjligt med tanke på en kommande elektrifiering av Hangöbanan".

Då frågar man sig hur stadens fäder förhåller sig. Är invånarna oviktigare än VR? Om det blir så olustigt med syd/nord-motsättningarna att folk börjar flytta bort av den orsaken? Majoriteten av Hangöborna bor väl på norra sidan och åtminstone för mig förefaller stadens inställning eftergiven och släpphänt. Kräv mer av VR, för katten!!

Hangövalsen sa...

Det är bra om korsningen mellan Appelgrensgatan och Esplananden kommer bort, den lämpar sig inte för lastbilstrafik. Man kunde dessutom stänga Märsgatan vid Sandövägen och styra den trafiken till Hantverkaregatan där man har mycket bättre sikt att köra ut på Sandövägen.

hasse sa...

till Hangövalsen
Om du har svårt med trafiken i Hangö så hålls hemma då, den lilla trafik som finns klarar man nog om man kan köra

Hangövalsen sa...

Till Hasse: Min strålande körteknik är inte grund till trafikproblemen i Hangö. Problemet är alla juntar som har svårt att tolka lagarna om hastighetsbegränsingar, promillegränser och väjningsskyldigheter.
Med tanke på nivån på din kommentar kan jag tänka mig att du hör till denna grupp "junttin.

hasse sa...

till Hangövalsen
Din kommentar om att stänga gator och korsningar pga av överhastigheter och promillegränser så förstår jag ej. Men kanske jag är "juntti", eller förstår någon annan ?

Axelsson sa...

...intressant diskussion också mellan hasse och Hangövalsen.
Det får mej att tänka på problem och trafiklösningar i vår grannstad Ekenäs, förlåt, Raseborg heter det visst? Ni vet, staden med för många direktörer...
I Ekenäs lär man ha planerat att enkelrikta en del av Stationsvägen eftersom invånarna / besökarna / direktörerna? är analfabeter vad gäller trafikmärken. Det aktuella gatavsnittet har sk. snedparkering. Vanligen betyder detta att snedparkeringen gäller i körriktningen sett på gatans högra sida om gatan inte råkar vara enkelriktad. Detta har man helt glömt i Ekenäs, där parkerar man hur som helst både till höger och till vänster trots att nämnda gata tills vidare inte är enkelriktad. (men kankse raseborgarna är det??) Så för att göra raseborgarna laglydiga i trafiken föreslås gatan göras enkelriktad i stället för att tillrättavisa alla som parkerat fel. (men det finns ju heller ingen som övervakar parkerandet och dess brister och felaktigheter).
Nu när vi i Hangö har fått en rondell inklämd delvis under "viadukten" och nästan in på bangården är det väl inte så illa ifall vi får en till någonstansi i norra delarna av staden? Där finns det tills vidare öppnare landskap? Kanske det till och med kan bli aktuellt med landets första? "aquadukt" så att alla berörda kommer till och från Västra hamnen i framtiden?!

Henrik Bruun sa...

Måste alltså alla sydhangöbor göra en längre sväng för att komma till t.ex. Lidl och S-market. Idioti. Vad är det verkliga problemet med den nuvarande korsningen?

Stefan sa...

Jag tror det är Hangövalsen som planerat, hehe, lika idiotiska förslag båda två.