måndag 9 april 2012

Lönnrot, utan h

Dagens inlägg har gett mig problem. Jag har skrivit det, raderat det, skrivit om det och raderat det igen... redan ett tiotal gånger.

Jag vet inte hur jag ska berätta det här för er, jag vet att det kommer att såra era känslor och ge er sömnlösa nätter. Någon av er kanske tar så illa vid er att det behövs krishjälp och många år av teraputisk assistans för att motverka de trauman ni eventuellt kan få.

Men, det bästa och lättaste är väl att jag slutar gå som katten kring het gröt. Rakt på sak lär vara det enda botemedlet. Så här kommer det:

Elias Lönnrot var INTE finlandssvensk.

Där.

Men, vad som är värre, är fortsättningen; Elias Lönnrot skrev INTE Kalevala. Han sammanställde texterna, enligt uppgift skrev han endast ungefär tre procent av texterna själv.

Så.

Nu kan åtminstone jag sova lugnare, jag ber om tillgift om jag förstörde er natt.

1 kommentar:

Anonym sa...

VA?!?! NEEEEEJ!!!!