söndag 21 oktober 2012

Framsteg genom bakåtsträvande

Då jag nu varit nästan utomlands, det vill säga borta från Hangö, i en veckas tid så bestämde jag mig för att gå och ta en titt på hur arbetet med torget framskrider. Till min stora förvåning har det skett en hel del och det ser till på köpet riktigt bra ut. Aningen belysning och planteringar runt omkring så tror jag det kan bli riktigt gemytligt, åtminstone i jämförelse med hur det var förut.

Funderande på placeringar av gemytlighetsframhävande attribut traskade jag hemåt och stötte på ett häpnadsväckande fenomen. En pensionerad cykelförsäljare som står och påtar i en blomlåda. Mitt i stadens centrum. Någonting sådant kan jag helt enkelt inte gå förbi utan att fråga vad sjutton den numera pensionerade företagaren håller på med.

Det framgår att Åke, för många känd från manskören, på helt frivillig basis, utan ekonomisk ersättning, ger sitt bidrag till att försköna omvärlden för oss vanliga dödliga.

Oerhört. Vansinnigt. Gammaldags. Men ack så lovvärt.

Tänk om vi hade mer av den andan i vår stad!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Trivsamheten blir inte bättre på torget fast man bygger om det. Ett torg skall vara i mitten av en stad, liksom i Ekenäs, Tallin, Åbo, Borgå osv. Torget kan också vara nära en hamn liksom i Hesa-Salutorget vart fiskarna kan komma med sina båtar. Före man började up-grade Hangö torget borde man ha tänkt lite mera på saken! Och det skulle ha varit viktigt för planerarna att göra en liten exkursion fast bara till Ekenäs. Redan där hade man förstått att i Hangö most man byta plats för torget. Om ni inte vet vad som krävs för att ett torg kan bli ett vardagsrum för en stad så kan jag berätta: Det krävs affärer runt om kring torget eller en saluhall. I gamla städer i mellersta och södra europa kan man värkligen se intressanta torg. Fast staden kommer att bygga ett litet hus på torget kommer det inte heller att hjälpa att göra det trivsammare, tyvärr. Fel investering. Torget kunde vara utanför stationen och delvis inne på vintern. Byggnaden är ju helt tom och den är jätte fin och det finns parkerings platser mycket runt om kring.
LW

Anonym sa...

Föregående listade upp en massa saker som ett torg behöver för att vara trivsamt och slutar med att säga att torget skall flytta till stationen. Det måste vara ett annat ställe än tågstationen, för inte kan jag riktigt se att den platser uppfyller listan bättre än nuvarande plats? Vi har väl inget bra plats för torget, men nuvarande plats går mycket bra att utveckla om man så vill.

Anonym sa...

Min ide är det att stationsbyggnaden är nu tom och är rigtigt bra för handeln. Du har rätt att där finns ingenting riktigt runt om kring som behöves för att bygga upp ett trivsamt torg. Men min ide är den att man kunde bilda det till ett litet "köpsentrum" på tanke gång att vi har den långa och kalla vintern. Sedan när K-hallen blir större kommer den säkert att dra mera folk till den här andra sidan av Hangö.
Jag ser inga möjligheter för Hangös torg att bli en trivsam plats even man skulle göra vad som hällst.
Hangös största problem är järnvägen som har delat staden i två delar. Den har hindrat den naturilga till växten för staden + att hamnen har srekt sig in i
staden. Sammhällsplanerna har man glömt helt och nu lider båda sidorna av den här saken. LW