måndag 29 oktober 2012

Valet

Jaha, hörni. Så var det över för den här gången, lokalvalet. Jag vill genast och först tacka alla de som gav mig sin röst, det var riktigt nära men inte riktigt tillräckligt.

En snabb överblick över de nu invalda ger ett glädjande intryck, många nya kandidater har klarat sig väl. I alla partier. Det är precis det som många av oss har ropat efter. Visserligen sitter alla de gamla uvarna kvar, troligtvis får vi ännu en tid dansa efter deras pipor, men en ändring är klart och tydligt på väg.

Aningen skrämmande är det, kan det i första hand tyckas, att Sannfinländarna drog så många röster. Men samtidigt tror jag personligen att det kan bli många roliga inlägg i Hangöskvallret tack vare dem. Om deras agenda håller i sig.

Mera skrämmande är det låga deltagandet i röstandet.

Vad i hela helvetet har ni för fel, då ni gärna i fyra år sitter och järmar om att ingenting händer. För att sedan låta bli att rösta då det finns en verklig chans att göra någonting?

Inte fan är det politikerna som ska skärpa sig. Det är ni.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag sket i att rösta ,centern och persut kan ju ta varandra i handen ,och se när sfp och sdp styr det sjunkande skeppet mot blivande STORRASEBORG !!!

Anonym sa...

Att skita i röstandet är just de dummaste man kan göra. Har man skitit i röstandet har man ingen rätt att klaga. Så håll käft.

Bernt F. sa...

Jaha första inlägget låter helt klart som "Bubu" i yle (svagt val för SFP i Hangö) och jag upprepar det som jag sa där.
SDP och SFP (förutom Sten) är HÅRT emot en sammanslagning och inte ens Anja backas upp av all i sin grupp, men det tycks finnas de som aldrig tror på det som skrives eller sägs. Vi i Hangö svenska socialdemokrater är definitivt emot en sammanslagning!
Det ekonomiska läget beror mycket på det globalt går dåligt i ekonomin och därför också i Hangö som är mycket beroende av världshandeln.

Anonym sa...

vem låter sig bli misslädd av sån dynga, rösta eller inte har ingen skillnad what so ever... aldrig röstat!

Bernt F. sa...

Dynga är det som en del häver ur sig utan att bry sig om vad som sagts eller gjorts tidigare!

Unknown sa...

Jestas ändå. Jag tror att jag gärna hade tagit den här typens röst. Eller kanske han borde ha ställt upp själv?

Men jag håller i stort med anonym nummer två.

Anonym sa...

Jag förtår väl att du inte röstat och "sket i det", man måste nämligen vara fullvuxen för att rösta. 18 år är gränsen. :)

Bernt F. sa...

Ben, som tredje suppleant i gruppen så har man stora chanser att ropas in i fullmäktigesalen då personer från gruppen är frånvarande.
"Otto" (tredje suppleant) har många gånger suttit som åhörare och sedan blivit inkallad då någon varit bortta och suppleanterna före honom inte är på plats.
Du bor ju vid stadshuset så...

Monica Ferm sa...

Ca 57% röstade för en förändring, alltså på nya kandidater. Tänk bara vad några hundra soffliggare till hade kunnat åstadkomma!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anders Baarman. sa...

Skulle våga påstå att lägger man in ett inlägg som den sista anonyma gjorde med en sån text så borde man nog ha så mycket kurage att man lägger namnet under sitt inlägg !
Mvh. Anders Baarman.

Bernt F. sa...

Till "saab" inte ids jag skriva några längre svar på liknande skrivelser. Skrivelsen berättar förövrigt mer om dej, än om politikerna i denna stad eller mej!
(och nog anar jag vem "saab" är)

Inte har det tagits några lån för hamnen på sistone. De lån man nu tänker ta är väl främst pga. överskridningar på social och hälsovårdssidan och kanske en del är i ställer för lån man avkortat/betalat.

Anonym sa...

En viss saab breder ut sig med invektiv...

För att svara på samma sätt så tror jag nog han har hög nivå av "piss i huvudet". (Diagnos kan man få på vårdcentralen?)

I sakfrågan så var det väl demokratiska val eller?