måndag 14 januari 2013

Den döende svanen

Ingen har väl kunnat missa denna nyhet, men jag tar den i alla fall - då den ju handlar om Tvärminne och trots allt slutar någorlunda gott.

Räddningsverkets ytbärgare knackade tidigare i dag löst en fastfrusen svan i Tvärminne, vet alla medier berätta. Och inte nog med det, svanen fick dessutom åka på en skojig kälke. Och det var inte sen heller allt, nu får den vila inomhus några dagar för att återhämta sig. Och matad blir den.

En bättre lyxsemester, således.

Svanar i all ära, men jag undrar vad detta räddningsuppdrag kostade. Och så undrar jag smått över varför Tvärminneborna lät svanstackaren sitta fast i isen "några dagar" innan man kallade på hjälp.

Men, som sagt, slutet gott allting gott. Och då är mina undringar och funderingar totalt oväsentliga.

Tidningen Västra Nyland, alert som alltid, har ett skojigt videoklipp på räddningen på Youtube:


3 kommentarer:

Anonym sa...

Inte "kostade" det något mera än normalt. Ingen anställdes extra för att utföra detta jobb, så samma fasta kostnader som man annars också hade fanns där. Extra kostnader som möjligtvis tillkom var säkert bensin och bilkostnader för att ta sig till Tvärminne. Så sku jag gissa.

Anonym sa...

Lyckligen träningen va med svanen och inte en människa. Bra jobbat

Anonym sa...

Ingen behöv vara avundsjuk för att svanen fick åka kälke och "fick en lyxsemester".