fredag 1 november 2013

Inför Alla Helgons dag

Min väggkalender upplyser mig om att det i morgon är en kyrklig helg och att sopstationerna är stängda. Det kan vara på sin plats att påpeka, och påminna om, att många andra viktiga instanser, såsom Alko och de flesta andra livsnödvändiga butiker likaså håller stängt i morgon.

Följande lilla komposition, bilden av densamma tagen på Berggatan i Hangö, berättar ganska bra vad det är frågan om:



Jag blev helt ställd, då jag plötsligt började fundera över vad det är för skillnad på en kalender och en almanacka. Men med hjälp av den alltid så påpasslige vännen Wikipedia utröner jag följande: "En almanacka är en förteckning över kalendern, det vill säga årets dagar, veckor och månader, med uppgifter om helgdagar, namnsdagar, astronomiska händelser och andra fakta"...

Så nu vet jag att min väggkalender är en väggalmanacka, egentligen. Förutom då den sida jag har uppslagen och i användning som är en kalender.

Eller vad?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Halleluja, han lever än! När man inga fick höra någo nytt skvaller så länge under somarn så gav ja opp, och fakist glömd ja bort han, skvallergubben, skam ti sägandes. Fint ti si han tibakes här.
Någo nytt om Fabriksuddin och Drottningbergi då?

Unknown sa...

Fabriksudden och och den före detta Berghamnholmen får nog vänta tills den värsta ringrosten skramlar av mig.

Jag är återigen en nybörjare inom den här sortens lekar.

Men, med god tur (och hjälp med att sopa upp det som trillar på golvet), nog ska det kommatecknas igen.