torsdag 6 februari 2014

Att gå ut

På dagens HT läser jag att vi, kollektivt sett, hangöbor är femte bäst på att gå ut. Spännande, tycker jag, och
läser vidare. Det framkommer att det ordnats en nationell kampanj under temat "Gå ut med den äldre", i vilken då vi är femte bäst i landet.

För att förstå vad det är frågan om måste jag än en gång ta till det räddande internetet. Äldreinstitutet, det här är då en rikstäckande organisation, har under tiden 9 september till den 12 december under det likaså rikstäckande programmet "Kraft i åren" ordnat tidigare nämnda kampanj. Tanken med programmet, och då givetvis kampanjen, är att ge seniorer, deras närstående, yrkespersonal inom välfärd och beslutsfattare mer kunskap om hälsomotion för äldre.

Varje gång man tagit ut en äldre på en promenad har det varit meningen att man ska gå in på en hemsida och berätta om det. Det är alltså där vi varit flitiga. Hela 1 319 gånger har vi hangöbor varit in på sidan, fyllt i de begärda uppgifterna och mått bra. Det här är då att jämföra med Helsingfors, där åldringarna endast fått gå ut 1 582 gånger.

Nåja, nog tror jag att många åldringar får komma ut utan att det fylls i blanketter på nätet. Såväl här, i Helsingfors som annanstädes.

Men hur som helst; Fint av de som tar sig tid att promenera med äldre människor, fint att Hangö klarar sig bra i en sådan här kampanj - blandmed alla stora och flitiga kommuner - och fint citat jag får från hemsidan i fråga:

"Äldre personer tycker om motion utomhus.", säger man. Därefter berättar signaturen Mommi: ”Hade inte du drivit på så skulle jag inte ha kommit mig ut i dag”.

Det där gäller väl nog många av oss yngre också, tyvärr.



Inga kommentarer: