Tidningen Hangö den 24.1.1892 har detta för mig tillsvidare intetsägande inlägg. Kan någon hjälpa mig med vad det är för förordning de skriver om, jag har inte hittat några uppgifter.
- För öfwerträdelse af föreskrifterna i gällande förordning om passagerareångfartyg har Åbo hofrätt enligt N. Pr. dömt befälhafwaren å ångfartyget "Express" sjökaptenen A. A. Granroth till 200 mks böter. Kapten Granroth frokändes såsom bekant från alt answar af rådstuwurätten i Hangö.
Den nu ifrågawarande förordningen trädde i gällande kraft den 1 jan. 1891 -- således midt under pågående winterkampanj. olika åsikter uttalades då huruwida de i förordningen ingående stränga bestämmelserna borde tillämpas på de ångfartyg, som redan påbegynt sin winterseglation och för densamma undergått föreskrifwen besiktning eller ej. Enligt besiktningsmännens i Hangö uppfattning borde en besiktning gälla för helt seglationsår, hwarför "Express", som wid winterkampanjens början 1890 blifwit af dem till seglation godkänd enligt den tidigare gällande förordningen icke ansågs böra underkastas ny besiktning förr, än wid ingången af nupågående seglation. Allmänna åklagaren i Hangö war emellertid af annan mening och gjorde answarsyrkande mot kapten Granroth för öfwerträdelse af den nya förordningen. Hans uppfattning har således nu af Åbo hofrätt blifwit sanktionerad.
Den nya förordningen förklarades emellertid wid början af denna seglation icke ega tillämpning på "Express", som åtnjuter statsunderstöd för att underhålla en regelbunden wintertrafik på Stockholm.
lördag 24 januari 2009
Hovrättsbeslut från Åbo
Etiketter:
express II,
granroth,
nya pressen,
stockholm,
vintertrafik,
åbo,
ångbåt
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar