torsdag 11 juni 2009

Stadsfullmäktiges möte i går

På gårdagens stadsfullmäktigemöte behandlades bland annat stadskamrertjänsten, bokslutet och revisionsberättelsen. Alla rätt viktiga saker, enligt min mening.

Centerpartiets ordförande Eero Koli tyckte efter kommunalvalet senaste höst "att man borde beakta väljarnas vilja istället för att syssla med vad han kallar kabinettpolitik och maktkamp."

Då tycker man ju att röstmagneten Koli kunde masa sig till fullmäktigemötena också.

På själva mötet, kunde de närvarande konstatera att revisionsnämnden inte var lycklig. Av någon anledning finns det inga pengar. Underskottet blev i fjol 2 miljoner euro, mot det butgeterade överskottet på en och en halv.

Med tanke på att vi här pratar om ett ackumulerande underskott på miljontals euro, sammanlagt, tycker jag att fullmäktige petar i småsaker då de slåss om några tusen euros inbesparingar.

Dags att börja tänka marknadsekonomiskt, säger den ständigt frånvarande Koli i en insändare i dagens HT. Bland mycket annat.

Kanske han har rätt, kanske inte. I mina ögon inte. Ett samhälle är inte avsett att göra vinst på sina invånares bekostnad. Det är därför vi betalar skatter.

Kom igen, gubbar och gummor, minns att ni är valda av oss för att arbeta för oss. Inte tvärtom.

2 kommentarer:

Demokraten sa...

AV oss FÖR oss.

Utan att ta ställning till den ekonomiska sidan i detta enskilda fall håller jag helt med.

I bland ser det ut som om vi vore tillbaka i ett feodalt samhälle, där vi vanliga knegare är att jämställa med livegna och de folkvalda är adel.

Skärpning!

Unknown sa...

Jag brukar sällan, och ogärna, publicera sådant jag kallar "skräp". För omväxlingens skull gör jag ett undantag:

"Till kännedom : Centerns båda ledamöter var frånvarande på gårdagens fullmäktigemöte Koli var dessutom borta från mötet i maj. Detta utan att meddela orsak till frånvaron, inga ersättare kunde ses.
Mao centerns stolar var toma. Enligt rykte så hade deras representanter även uteblivit från vallokalerna vid senaste EU-val. Där skulle dom eventuellt varit till nytta!?"