fredag 4 juni 2010

Mera hus


Det är rent besynnerligt, som jag redan många gånger tidigare nämnt, hur det nu ska byggas nytt i staden. Här ännu ett exempel:

Västra Nylands Byggtjänst ämnar uppföra en mängd hus på det före detta Skogsnäset. Med före detta menar jag att det är svårt att i dagens läge jämföra Skogsnäset med det område som numera kallas till stadsdelen Skogsnäs. Missförstå mig bäst ni vill.

Den välrenommerade och så ofta i Hangö använda arkitektbyrån Stephan Horn har uppgjort storstilade planer på ett helt nytt kvarter på området. En beskrivning av detaljplanen, inklusive dess ändringar, hittar man som en PDF-fil HÄR.

Översiktskartan på den översta bilden ser ut som den gör, ingenting att klaga på där. Det är fritt fram att bo var man vill i detta land. Hur någon vill bo i ett husområde som ser ut likt hämtat från "jenkkina" med hus som ser ut som de på bild nummer 2, förstår jag inte. I synnerhet till det pris som tas av de som VILL bo på skogsnäsområdet... Men.


Hur man från Arkitektbyrå Stephan Horns sida vågar lägga ut en bild på hur området ser ut nu i sin översiktsplanförvånar mig storligen. På grundval av de bilderna väljer jag utan tvekan den orörda natur där nu råder. Men självsäkerheten har inga gränser bland beslutsfattarna i denna stad, den elogen ger jag gubbarna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

de sir ju ut som allt annat i den här stan ,katastrof!!!

Bernt Förström sa...

Första gången jag såg bilden och fattade att det gällde Hangöbyn höll jag på att sätta kaffet i vrångstrupen. Hur kan någon tycka att något så fult passar i Hangöbyn!? Det känns som om arkitekterna aldrig har besökt platsen, annars förstår jag ej hur man kan hitta på något så opassande.

Ja se arkitekter...

Anonym sa...

Om planerna inte görs om, så ska det ta flere år, innan förvaltningsdomstol har gjort sin beslut. Och kanske högsta också.

Anonym sa...

Varför i helsike det ska byggas mera hus i Hangö är totalt bortom mitt förstånd. Speciellt eftersom det fortfarande bara tycks flytta bort från staden.

Däremot förstår jag bra att man vill sätta skiten på skogsnäset - området är ju redan nu totalförstört av en massa asfula hus och argsinta människor (som försöker få bort en från allmänna strandområden!!). BLÖRK! Varför kommer det aldrig några trevliga nyheter från min kära barndomsstad?!