onsdag 25 augusti 2010

Omnibus




Här sökte jag, i anknytning till föregående inlägg, någonting roligt att berätta om formännen i forna tider. Tyvärr hittade jag inte någonting sådant, däremot nog en massa saker som inte var så roliga.

Nämnas kan, kanske, att det 1890 i staden fanns 11 droskor. Och en hel drös oregistrerade sådana, precis som nu.

Däremot hittade jag en liten reklam gällande den första lokaltrafiklinjen, i tidningen "Hangö" från den 25 augusti 1898.

Omnibusen var en hästdragen föregångare till dagens spårvagnar och bussar, och jag skulle mer än gärna se en sådan snurra runt i staden igen. Kanske något för människorna bakom Sea Horse Week att tänka på?

1 kommentar:

Anonym sa...

Det kunde varit något i den här stilen:
http://germanhistorydocs.ghi-dc.org/sub_image.cfm?image_id=1598

Jag har för mig att det gick en sk ringlinje inom staden på 50-talet.
(Kanske finns ngt i Hangötidningen?)