lördag 11 september 2010

Så var det då dags igen

Det är inte så länge sedan jag, öppet och enligt egen åsikt välmotiverat, bestämde mig för att sluta av med att kalla Hangö till Finlands Chicago.

Det där med att Hangö kallas till Finlands Chicago härrör sig för övrigt från medieartiklar på 1980-talet, då det gjordes en undersökning om var det procentuellt sett till invånarantalet begås flest brott. Och svaret var även då Hangö. Liksom det var i en undersökning i medlet av 1990-talet.

Att Hangö har en av de högsta rent statistikmässigt sett nivåerna av vålds- och egendomsbrott i landet som nu Janne Kaseva - till sin egna stora förvåning, enligt dagens Iltalehti - konstaterat i sin pro gradu avhandling gällande inhemsk brottslighet är således inget nytt.

Inte fan förvånar det mig, snarare förvånar det mig att ingen ser sambandet mellan det allmänna intrycket bland de unga som besöker Hangö varje sommar, de som tror sig vara i södern - med "vemfanbryrsig" attityden - och den ökade brottsstatistiken varje sommar.

En pro gradu gjord med betoning på vem som begår de brott som anmäls i Hangö och varifrån de är hemma vore mer värd. Även statistiskt sett.

Vad som stör mig mest i en sådan här avhandling, som Janne Kaseva nu publicerat, är det faktum att han helt kallt säger - fortfarande enligt tidningen Iltalehti - (översatt citat från finskan);

- I min forskning har jag inte tagit med orsakerna till enskilda kommuners brottslighet.

Så det är egentligen ingen forskning han har gjort. Han har sammanställt siffror och fått dem vinklade till ett, som han inbillar sig, överraskande resultat.

3 kommentarer:

Anonym sa...

En gradu behöver/kan/ska inte vara så omfattande. Kanske han återkommer till noggrannare analys i en doktorsavhandling eller så gör någon annan det.

Anonym sa...

Det finns statistik i nätet:
http://uusi.sotkanet.fi/taulukko/tH/108,109,110/3/3A/0/
Man kan titta på olika ort, kommun eller hela landet och flere år.

Hangö har varit i toptian länge.

Anonym sa...

Här finns en annan databas:
http://pxweb2.stat.fi/Database/StatFin/databasetree_fi.asp