onsdag 20 oktober 2010

Flyktingar och arbetskraftsbyrån

Dagens stora nyhet på YLE, då det gäller Hangö, är ett förslag från grundtrygghetsnämnden till stadsstyrelsen om att vi i Hangö skulle ta emot flere flyktingar.

På radio Vega i morse uttalade sig flyktingkoordinator Börje Mattsson ungefär som följer; "Cyniskt sett, rent ekonomiskt, behöver vi dessa flyktingar för att få framtida arbetskraft".

Med tanke på att det på arbetskraftsbyrån i dag på förmiddagen fanns 16 lediganslagna arbetsplatser och att vi i staden har ungefär 10 % arbetslösa är det ett intressant argument, men det biter inte. Inte heller tror jag att det bidrag staten står för täcker alla de kostnader som uppstår i samband med mottagning och integrering av flyktingar, som migrationsminister Astrid Thors menade på i går i Ekenäs.

Bättre vore det då kanske att hålla sig till den rent mänskliga aspekten av problemet med de oplacerade flyktingarna. Kanske det skulle slå an en sträng av medömkan.

På tal om arbetslöshet, arbetskraftsbyrån i staden har flyttat från sina tidigare lokaliteter ovanför polisens serviceställe. Numera håller de till i samma trånga utrymmen som FPA, medan de gamla utrymmena står outnyttjade i väntan på... Ja vad? Att hela huset ska bli tomt och kunna säljas?

Men kanske där kunde inrättas en flyktingcentral.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Om jag förstått saken rätt är det alltså inte frågan om ett direkt förslag från grundtrygghetsnämnden, utan en post plockad ur textdelen på nämndens budgetförslag (som alltså inte är med som bilaga i föredragningslistan på stadens webbplats) som man godkände senaste veckas torsdag?

Anonym sa...

Man kanske borde notera att om man vill ha framtida arbetskraft så gäller det att pinna på med först språkundervisning och sedan yrkesutbildning/anpassning av befintlig kompetens, för dom som kommer.

Det genererar ju en del jobb,bara det.

Sedan är det ju en känslig fråga om dom skall läras svenska eller finska. Bägge språken (samtidigt) torde vara övermäktigt.

Bara ett par tankar...

Anonym sa...

jag måste säga att jag emellanåt inte förstår vårt lands stora behov av att hela tiden behöva mera arbetskraft. Det är alltid motiveringen till flyktingmottagning. Samtidigt så finns det så många arbetslösa, i dessa tider igen långtids arbetslösa, som riskerar att bli utstötta och arbetsodugliga. Så tanken blir ju, att tar vi flyktingar hit för att vi vill att de ska göra skitjobben (slav?) såsom städning, chaufför arbeten (ex buss)och andra skit arbeten som i dagens Finland inte riktigt duger som arbete åt finländarna (mest pga den dåliga lönen). Sen så blir vi förvånade när dessa flyktingar inte heller vill jobba som slavar åt oss. Hur sku de vara och försöka hjälpa folk i deras hemland eller hos deras närmaste grannar om förhållandena tillfälligt är för dåliga i hemlandet. Jag anser det som mera mänskligt än dagens moderna slaveri logistik, hm alltså flykting politik.

Anonym sa...

Anonym tre kommer med den klassiska invändningen mot flyktingar och även med den klassiska lösningen.

Det kanske inte är så enkelt?

Eller skall tex Irak skicka sina barn till Iran som Finland skickade sina till Sverige en gång i tiden?


Jag bara undrar.

Anonym sa...

Anonym 3 svarar tillbaka åt anonym 4, förstår jag din logik rätt? Är Iran enda alternativet för Irak? De skulle ju betyda att Finland borde ha skickat sina barn till Sovjet, eller hur? Vad om Grönland hamnar i inre konflikt, ska dom kasta barnen i havet då?
Av vad jag har lärt mig av flyktingar (riktigt prata med dem) så är inte alla så villiga att flytta så långt från sitt hemland. Det finns faktiskt sen de som är politiska flyktingar och har inget annat val (men även dom saknar sitt hemland).
Så som jag tror, så många av oss skulle inte gilla att under tvång hamn lämna sitt land och bosätta sig i en helt annan kultur, levnads sätt och miljö.
Visst skulle väl vi först välja att bosätta oss så nära vårt hemland som möjligt? Jag har ju turen att aldrig, hopperligen, måsta bli en flykting och lämna mitt land (som jag faktiskt trivs i). Och jag har mera gemensamt med en svensk i mitt levnadsätt än vad jag har med en indier.
Att jag antar att andra människor också tänker så om sitt hemland, kan väl då anses att jag är rasistisk.
Och krig är aldrig enkelt, men det är väl konflikten man ska försöka lösa inte flytta på problemet.
Och i mitt anseende så gör inte EU värst mycket för att få slut på konflikterna, för då får ju Europa inte sin saknade arbetskraft.
Och bäst av allt, när saker börjar gå mot helvete, så gör fransmännen så som tyskarna på 30-talet, anklaga folkslag som inte är fransk födda individer för Frankrikes problem. För vad är åsikten om Frankrikes politik mot islam, påminner om tyskarnas politik före andra världskriget mot judarna.

Anonym sa...

Anonym4 till a5:

Ja,det kan tänkas att allt går åt helvete.

Men om man nu envisas att vara med i EU så får man väl försöka följa reglerna även om det svider.

Jordbrukssubventionerna svider visst inte alls.

Finland har tagit emot..hur många?

Och tycktes ha enorma problem redan när dom var 100 per år.

Det var och är ynkligt.

Nu är jag part i målet genom mitt arbete men tro mig:

När jag skulle sälja föräldrahuset så hotades mäklaren till döds eftersom en spekulant var av zigenarsläkt.

Ridå