torsdag 21 oktober 2010

Fyra Vindarnas Hus & Plagen till uthyrning

Nu har staden lagt ut Fyra Vindarnas Hus och Plagen till uthyrning på sina hemsidor. Som bekant förnyade staden inte kontrakten med ovannämnda platsers företagare.

För Plagens del kräver staden nu bl. a. att kioskverksamheten fortsätter utan avbrott genast från sommaren 2011. Verksamhetsidkaren ska i samband med sitt anbud presentera ett förslag till utveckling av området med investeringsplaner och tidtabeller.

Avsikten är att området och kioskbyggnaden till att börja med ska hyras ut för tre år. Efter att arrendetiden har gått ut kan arrendeavtalet förlängas och kioskbyggnaden kan säljas till verksamhetsidkaren.

För Fyra Vindarnas del krävs det bl. a. att "Caféverksamheten ska utvecklas så, att café-restaurangservice kan erbjudasytter om den egentliga sommarsäsongen" och så ges det till min stora förvåning ett dolt krav i form av ett gott råd; "Caféetrestaurangen lämpar sig väl för fester, möten och andra evenemang i liten
skala. Dragningskraften kan ökas bl.a. genom att ordna utomhusutställningar på området; exempelvis utställningar med årligen varierande tema".

Besynnerligt.

Fyra Vindarnas Hus hyrs i början ut för fem år, varefter företagaren har en möjlighet att förlänga hyreskontraktet.

Personligen hade jag önskat få se ett längre hyreskontrakt för båda objekten. Ett fem års kontrakt är en onödigt kort tid då det gäller sådan investeringar som krävs på Fyra Vindarna och ett kontrakt på tre år är ingenting.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mera besynnerligt är nog den korta ansökningstiden. Vem tror de att ska hinna göra en affärsplan för många år framåt på bara två veckors tid?

På det här sättet ser man ju nog till att åtminstone inga "nya" företagare hinner lämna in en ansökan.

Anonym sa...

kanske Hangö stad inte vill ha några nya ansökningar?

Anonym sa...

Kanske Hangö stad borde fundera på att förnya kioskbyggnaden innan den hyrs ut på nytt. Vad jag vet så duger köket ingenting till. Nuförtiden ska man uppvisa hygienspass för att få arbeta i kök och dylikt. Jag vill att man säljer vettiga hälsosamma saker i kiosken samt glass, kaffe, te och annat drickbart. Kiosken är ansiktet utåt när turisterna kommer.

Och så vill jag att personalen på Fyra Vindarna ska vara servicemainade och hyfsade. Inget skrik till kunderna mera, tack!

Styrbjörn sa...

Hjärtligt tack till hela personalen på 4-vindarnas hus.
Jag, (flygar)vänner och släktingar har alltid bemötts artigt, vänligt och professionellt. T.o.m. fast jag kommit i blöta jeans direkt från fisketur och utan pengar i fickan har jag fått kaffe med tilltugg. Betala nästa gång! Mångårig stamkund, jag saknar er redan.

Anonym sa...

Här lägger jag med glädje en kommentar som i stort motsvarar Styrbjörns åsikter, servicen har varit 110%. Alltid.

Ett stort tack till Margita och Kerstin.

Och ett speciellt tack till deras gubbar som hjälpt till!

Anonym sa...

ÄNTLIGEN! Förhoppningsvis så tar någon trevlig själ "över" fyra vindarna. Då jag tyvärr fått dålig service och blivit snäsigt bemött av personalen otaliga gånger!