torsdag 2 december 2010

Ryska språket i våra skolor

Jag tror ingen har kunnat undgå debatten gällande en del av våra finskspråkiga bröders strävan till att få byta ut "tvångssvenskan" i sina skolor till tvångsryska. Jag undrar om dessa personer ens vet vad de gör? Tvångsryska har vi läst förr, och det ledde till revolution.

Men återigen ser vi att det inte finns någonting nytt under solen. Tidningen "Hangö", den 2.12.1913:

Ryska språket i skolorna.


Till Russkoje Slovo telegraferas från Helsingfors, att ökandet av antalet timmar i ryska skulle ske på bekostnad av det andra inhemska språket. Vidare uppges i samma blad att man har för avsikt att införa ryska som obligatoriskt examensämne för jurisstuderande, som vilja vinna kompetens för statstjänst. Förr eller senare ämnar man fordra att en del av af universitetsprofessorerna föreläsa på ryska, och då det råder brist på  finländska professorer, som kunna göra det, ämnar man för ändamålet inkalla ryska vetenskapsmän.
* * *
Med tanke på hur historien har en obehaglig tendens att upprepa sig, föreslår jag att stadens fäder redan nu ställer krav på kompetens i det tredje inhemska språket för att på ett förutseende sätt kunna ta emot morgondagens utmaningar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra sagt,få nu se vad det tredje språket i Hangö blir.Det skulle nog passa bra med Gunnarstrandiska,Storsvedjängska eller Kråkstadska bara det inte blir karelska eller savolaksiska.

Anonym sa...

Финны, я с вас смеюсь: куда вам русский - шведский-то хоть выучите сперва как следует, а то послушаешь иной раз - уши вянут.

Anonym sa...

Och vi skrattar lika mycket åt ryssarna.

Anonym sa...

Nu utmålar jag för mig denna oljebild om hur stackars finnarna anstränger sig att prata pakkovenäja, det ser ut ännu mer komiskt som när de lider av pakkoruotsi, för ryskan har en betydligt svårare och utvecklad grammatik. Herre min Gud, vilken oerhört grov brytning det blir!
Toa, jetot jest kharrasjöööööö. Hahahahahaha!

Serjöst, jag skrattade som fan då jag läste den här exempeln på eran okunnighet på grottnivå
http://slaviska.blogspot.com/2010/12/ryska-starka-verb-med-bojning-i-presens.html

det finns INGA STARKA VERB i det ryska språket och ALDRIG FUNNITS
men nån typ proffessor påstår så frenetiskt om det och felinformerar sina studenter, vilken skam, fanimej!