torsdag 10 februari 2011

Bokdonation till skolorna


Karis Telefon har gjort en bokdonation till skolorna i Hangö, läser jag på Bildningsnämndens senaste föredragningslista.

Karis Telefon och det nationella Finnet är bekymrade över både föräldrar och barns okunskap då det gäller internet och användandet av detsamma. Det vill man nu råda bot på på detta sätt.

Tema för projektet är "Barnen och nätet - Tillsammans - inte ensam" och poängterar nödvändigheten med att barnen inte ska lämnas ensamma för att bekanta sig med internet.

Själva boken "Hoppjerker", som är en äventyrsroman, har skrivits av den prisbelönte översättaren till de finska Harry Potter-böckerna, Jaana Kapari-Jatta. Den svenska översättningen är gjord av den lika välkända författaren Daniel Katz.

Min första reaktion på det här var mycket blandad. Det är bra med donationer, i synnerhet sådana här, men ska det nu smyga in smygreklam i våra skolor? På den punkten blir jag snabbt lugnad då jag slår upp Finnets bok "Hipsikka" på nätet - helt oövervakat.

Boken är gjord helt utan logon eller andra reklam. Ett alldeles fantastiskt bra initiativ, tycker jag.

Inga kommentarer: