Planerna på en utvidgning av hamnen har redan en längre tid varit aktuell och det finns väl knappast någon som förnekar det faktum att om den ska överleva behöver den både utvecklas och förstoras. Tanken är att hamnen utvidgas mot söder, det vill säga havet. Utmärkt som område SE på kartan till vänster.
Sito Oy har nu gjort upp en planbeskrivning som i sin helhet går att se på stadens hemsidor HÄR.
Det stora problemet med själva utvidgningen, har jag trott, är skyddsbemärkningarna på den gamla byggnation som nu finns på området; Smörmagasinet, Engelska magasinet och Vågbrytaren. Men det visar sig att det inte är några som helst problem med den saken.
Att Engelska magasinet, byggt mellan 1918-1923, kommer att rivas stod klart redan i årsskiftet 2009-2010 då hamnen konstaterade att man inte har råd att restaurera och underhålla den gamla byggnaden och begärde att skyddsmärkningen upphävs. Naturligtvis var syftet med det att kunna riva hela rasket.
Vågbrytaren, uppförd från1873 framåt i olika omgångar, föreslås flyttas. Vilket man ju har viss erfarenhet av från tidigare, så där torde inga problem föreligga.
Smörmagasinet, uppfört 1907-1909, däremot ska varken rivas eller flyttas, utan det ska stå där det är. Det vill säga mitt inne i det som i framtiden kommer att vara hårdbevakat hamnområde. Att smörmagasinet hör till Hangö nationella stadspark har väl ingen betydelse i det här sammanhanget.
På planområdet finns dessutom åtminstone två fornlämningar under vatten, vraken vid Fiskhamnen (Trålis?) och Drottningberg, men de hinner man säkert inventera innan planerna förverkligas.
Det som däremot förvånar mig storligen är de trafikarrangemang som man drar till med. Hänvisande till den trafikutredning som gjordes 2008 säger man att; Tvärgatorna till Korsmansgatan bör stängas.
Det kommer att leda till rusningstrafik på Appelgrensvägen det.
Men då slipper man förstås stänga av dem varje år till Regatta och midsommar. Inbesparingar!
onsdag 9 februari 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Det man saknar är väl analyser över hur trafikflödena förväntas bli.
Om dom inte förväntas att gå över Hangö så skall man väl inte förstöra ännu mer,speciellt som man samtidigt vill vara en turiststad med en del unik natur och skärgård?
"järnvägen kommer att elektrifieras.."
Jaha.
Jag tror inte att Hjallis är nöijd att hamnen kommer att närma sig hans dyra bostäder! Folk som köper dyrt vill ha lungt och inga fartyg och buller 24 timmar dygnet igenom. Personligen tror jag inte att Hangö har råd att missa Hjallis och hans projekt.
L...W
stäng skiten!
Ren idioti att samtidigt som det planeras "Hjallis bostäder" på drottningberget, så vill man också utvidga hamnen rejält!
Skicka en kommentar