torsdag 5 januari 2012

Asfalterad gravgård?

Gårdagens lilla inlägg har lett till både telefonsamtal och e-post för Hangöskvallers del. Många har undrat vart den gamla ortodoxa gravgården tar vägen då hamnen utvidgar över dess område. Ett snabbt svar, som säkert skulle rendera både spott och spe samt kanske ett och annat trött småleende, vore att säga att de nuvarande hyresgästerna varken har klagat eller lämnat in anmärkningar mot den nya planen.

Men allvarligt talat, så ser det vid en första snabbtitt nog ut som om de nuvarande invånarna på området får tvångsförflyttas eller alternativt få ett vackert täcke av asfalt. I detaljplanen för Västra hamnen konstateras det lakoniskt att: "I norra delen ligger en gammal, rysk begravningsplats. Där finns ungefär 20 gravar, största delen av dem från 1800-talet och från början av 1900-talet. Begravningsplatsen förvaltas eller sköts inte av någon församling." Vidare kan man enligt den arkeologiska inventering museiverket gjorde inte med säkerhet säga var dess gränser går (!).

Det kan man kanske kalla en utredning, på ett ungefär.

Men jag upprepar vad jag så ofta sagt, visst vet våra bestämmande vad de gör. Åtminstone håller de god min och låtsas att de vet.

16 kommentarer:

Monica Ferm sa...

Hur går det med den mycket populära gång- cykelbanan?

Anonym sa...

Den där kartan är endast en skiss på det område som har granskats under planläggningen. I Hamnens nya detaljplan har hamnens gränser inte ändrat sig förutom mot söder. Gravgården är där den skall vara och grönorådet mot järnvägen har till och med blivit större en i gamla detaljplanen. Cykelvägen är var den skall vara. Det skulle vara bra om ben skulle få tag i den rätta detaljplan kartan så att inte människor blir rädda i onödan.

HenrikS sa...

Hör inte kajerna ute på Tulludden till Hangö hamn? Vad skall hända med dem? Det var ju i tiderna stora investeringar som ännu betalas.

Benccu sa...

Gravar har nog förr också flyttats,det är inget större problem.Berömdheter grävs upp med 50års mellanrum.De kan ju få en mycket lugnare plats där inte vandalidioter stjälper deras gravstenar.Jag som bor 300m från platsen är mest orolig för att jag någon morgon har en 40-fots kontti framför trappan.

Benccu sa...

Åt Henrik,jag vill komma ihåg att kajerna angående Railships skeden 1 o 2 ute på frihamnen nog är i stort sätt införtjänade o de är nog i bruk varje vecka.Inte är det rusning men i använgning o hämtar mera än det förbrukar.

Axelsson sa...

...snart har vi nog hamnporten i Hangö Norra.
Fy fan för hamnen. Ut i sjön med allt som har med hamnen att göra. Dit hör den hemma, inte in i stan inte...

Anonym sa...

Stäng skiten å flytta all verksamhet till Nordsjö och Kotka!!

Anonym sa...

Stäng skitet? Var skulle Hangö få 1000 arbetsplatser ifrån som hamnen syselsetter. Men kanske det borde bara bo pensionärer i Hangö. Då skulle ju staden få besparingar när man skulle kunna stänga alla skolor. För pensionärerna och helsingforsare skulle det finnas billiga bostäder/hus i staden.

Inga sa...

God fortsättning! Konstigt alla dessa kommentarer om "Stäng hamnen". I arbetslivet brukar man ju säga sist in först ut, och hamnen fanns ju långt före staden. Så kanske vi borde flytta staden (till Raseborg) och återgå till det gamla byalivet, med en välskött hamn och några fiskehamnar. Bor mitt i stan och har aldrig blivit störd av hamen. Vi borde nog alla kunna leva tillsammans!

Anonym sa...

Jag har läst igenom planen och inte blev jag riktigt klok på om cykelvägen och gravgården får förbli eller ej. Beroende på var man läste och vilken bild man såg på fick man lite olika uppfattningar.

Varför måste gravgården och cykelvägen överhuvudtaget ingå i hamnområdet om de en gång inte berörs? Jag har lärt mig att man inte kan lita på någon!

Benccu sa...

Håller helt med Inga.Att göra sig av med hamnen kan jag förlikna med följande.Förr på 50talet då var tredje Hangöbo hade egna höns o det var brist på ägg så skulle man nackat hönsen men sparat tuppen.

Anonym sa...

Hamnen har tagit så många Hangö bors liv så månne inte de skulle va på tid att stänga "SKITEN",själv upplevt 3 människors död på hamnområdet ,så min önskan är att offra inte mera människoliv där mera! DET ÄR JÄVLIGT FARLIGT ATT VARA HAMPPARE!!! 93:an!

Monica Ferm sa...

Inte för att jag inte tycker att olyckorna är hemska,men att leva är farligt. Jag har haft många bekanta som omkommit på landsvägen. Kankse vi borde göra om vägarna till potatisland.
Vem som är orsak till olyckorna låter vi vara osagt men inte är det hamnen eller vägarna.

Inga sa...

Håller helt med MEF. Ska vi då också stänga de farliga fabrikerna Forcit och Koverhar, där har också många omkommit i arbetsolyckor.

Benccu sa...

Och ännu flere har det dött utanför hamnområdet,vad hade ni tänkt att göra åt den saken?

Anonym sa...

Här är länken till västrahamnens detaljplan jag hittade på webben (vet inte om den är den sista versionen): http://www.hanko.fi/city/djulkaisu/kokous/20112079-14-4864.PDF

Där är hamnområdet märkt med LS bemärkning (det vita området). Hamnområdets gräns är utmärkt med en röd linje begränsas med två runda bollar. Parkområdet som är märkt med VL (det gröna område) var gravgården befinner sig.