måndag 23 januari 2012

Halkan skördar offer

Det är halt därute, kan jag efter ett besök i fria luften intyga.

Nyheterna berättar om en bil, lastad med 20 ton djupfryst kött, som rasslat till skogs nära Visko. På YLE's sidor läser jag att bilen var på väg från Hangö mot Ekenäs, vilket jag inte kan förstå. Varför föra bort maten från Hangö? Troligtvis ska den sedan forslas tillbaka, med andra bilar, inte får vi upp transportkostnaderna annars. Det kallas logistik, har jag hört.

Den enda kötthylla i vår lokala matvaruaffär jag numera har råd att frekventera är den där man saluför X-tra billig s.k. "korv" till ett pris som understiger euron paketet, och den var tom då jag skulle avhämta veckans första ranson av diverse nyttiga födoämnen.

Så nu funderar jag på att ta en liten friluftstur mot Lappvik till.

 Bild: Räddningsverket.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ja,det finns värre saker. Grönsaker från tjotaheiti,kyckling från Thailand,förpackas i Polen,kommer till Hangö,skickas till centrallager i "obygden",omlastas,skickas till Hangö "Market",vad det nu heter? Med långtradare givetvis,den andra affären skall ju ha hälften.

KÖP LOKALT!

Benccu sa...

Om ni hör sirener eller alarmljud så slå in i Google"tilannehuone o välj hälytyskartta".Där får man upplysning om vad o var det är något på gång.

Anonym sa...

Ja eller gå bara raka vägen till www.tilannehuone.fi...

Anonym sa...

Tilannehuone är mycket långsamt i Hangö. Bara en av fem sirener kommer till Tilannehuone.

Anonym sa...

Men är inte Tilannehuones raporter baserade på insända uppgifter av vanligt folk? Om ingen skickar in någonting så kan det väl inte komma upp där heller?

Benccu sa...

Det är ju Ilta-sanomat som upprätthåller sidan o de erhåller sina uppgifter från nödcentralen i Lojo.Hur flödet mellan dem löper vet jag inget om.Privata kan ju skicka t.ex bilder.

Benccu sa...

Ännu en sak,att man tycker att det går långsamt beror ju på det att inte sprids ju fakta ut före det är "tilanne ohi".Det borde väl alla förstå att inte kommer det i realtid,det skulle ju bara förvärra läget åt dem som skall arbeta på platsen.Sedan ligger ju polis o ambulans utan för detta som gäller brand och räddning så man kan nog höra utryckningsfordon utan att det kommer på kartan.

Anonym sa...

Inrikesministeriet utger också larmen:
http://www.pelastustoimi.fi/tehtavat/
Tilannehuone får information från samma källa. Information kommer 5-10 minut efter händelsena. Utom i Västra Nyland, 20-30 senare, eller inte alls.

Anonym sa...

Voi voi.Å..e de nu så viktigt att veta vad alla alarm betyder ,för utomstående,nyfikna.