onsdag 15 februari 2012

Toalettbesvär

Jag tror de flesta av oss någon gång upplevt en situation då nöden är som störst och hjälpen inte finns i närheten. Det är besvärligt, minst sagt, och panikkänslor kan bli nära till hands och lika påträngande som behovet.

För att inte bli försatta i en sådan situation har några fiskebodsinnehavare i Gunnarstrand anhållit om att få uppföra en toalett i anslutning till de bodar och bryggor som finns på området.

I allmänhetens intresse föreslår man att toaletten skulle bli en allmän sådan, vilket man anser betyda att staden ska stå för merparten av kostnaderna.

På kvällens möte ska tekniska nämnden ta ställning i frågan. Föredraganden, jordbyggnadschef Jukka Takala, föreslår att de privatpersoner som har fiskebodar på strandområdet kan bygga en toalett om behov så föreligger.

Men visst vore det trevligt om toaletten fanns på plats då behovet uppstår. Man kunde kanske prata om förebyggande ändamål?

Jag förstår nog tekniska för oviljan att bekosta detta projekt, men en formulering får mig att fundera. Man säger att "det på området inte finns behov av en allmän toalett i synnerhet som en sådan redan finns i närheten av det aktuella området."

Vilken toalett är det? Jag ställde frågan via e-post till Takala, som tyvärr anser sig vara för upptagen för att besvara vanliga medborgares spörsmål.

På turistsidorna hittar jag en lista över våra allmänna toaletter och där upptas följande: Östra hamnen, Salutorget (även inva-ramp), tennisplanerna vid Appelgrensvägen, Fabriksudden (även inva-wc) samt på allmänna badstränder (Baja-major).

Nu ställer jag en öppen fråga med en följdfråga till alla de det berör: Vilken av dessa anser tekniska vara närmast Gunnarstrand och vilka av dem är nu för tillfället i funktion?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Ni får hålla er tills hotellet är färdigt

Stig"Gugge" S sa...

Jag som bor alldeles bredvid det aktuella området blev också lite fundersam om dom menar mitt gamla utedass i vedlidret, men jag tror att Takala menar den allmänna toalett som finns på området utanför frihamnsporten. Eller va?

Ulf "Putte" sa...

Det fins en allmän toalett i Gunarstrand in vid sk. fiskarberget.Inte i användning vintertid.

Anonym sa...

Ibland är det roligt med "skitfrågor"!

Men ack så viktigt när man står där och kniper ihop.

:-D

Inga sa...

Är detta igen ett försök att få staden att stå för kostnaderna för en toalett, så att vissa av fiskebodsägarna, som använder bodarna som sommarstugor inte mera behöver åka hem för att skita.

Anonym sa...

skit å pissa i have så har vi alltid gjort ,på Hangö stränderna!!

Anonym sa...

Inte är väl bodorna och bryggorna i användning vintertid heller.

Benccu sa...

De med bodarna kanske stuckit fram saken men det är nog inte enbart för deras behov som anhållan kommit till staden.Vid trålarhamnen finns två simstränder som många inte känner till men som besöks flitigt.Tror att vessan kunde varit en mycket bättre affär för staden än många andra projekt för där nere på stranden finns yrkeskarar av alla de slag och jag har förstått att arbetskraften skulle varit gratis,nu sätter man väl dit en Baja-Maja.De är mycket effektiva saker för en gång på Tullstranden stack jag in huvudet och behovet försvann på bråkdelen av en sekund.

Benccu anonym sa...

För 40-50år sedan var ju bodorna enbart för fiskare,men nu en sommardag kan man se flere barnfamiljer som med båt lämnar farfars brygga för att köra ut till tullholmarana,är det något fel på det.Inga jomlar om sommarstugor som gör att jag måste gå under signaturen anonym denna gång för annars blir någon arg på mig.Skitprat Inga.

Anonym sa...

Redan på 50-talet var det inga fiskare.vad jag mins,i tex Kapellhamnen.

Och visst pissade man från bryggan och damerna satte sig lite längre upp.

Samma sak på öarna.

Nu sprutar man ut skiten lite längre norrut.

Inga sa...

Till Benccu anomym! Att använda bryggorna är en helt annan sak, det är ju helt naturligt. De obekanta stränderna du talar om är vi många som använder. Men med sommarstugebod menar jag när man kommer till fiskebodarna på morgonen med sina matkassar, öl, vin osv. sedan tillbringar man dagen där, tillreder mat, och om man inte orkar ta sig hem på kvällen sover man över i fiskeboden, som alltså gjorts om till sommarstuga. Vi har också fiskebod, men vi har vår till att förvara båttillbehör i t.ex. flytvästar, åror, nät osv. Vill vi fira en vacker sommardag ute, så tar vi båten och åker ut till någon av de många holmar som är tillgängliga för oss hangöbor. Åtminstone förr hette det att om man har fiskebod, har man också båt!

Benccu sa...

Förliknas det vid något större brott att ha en brits som man viker ner från väggen?I början på 60talet hade jag en roddbåt o en liten snurra i Hangöby.Det fanns en Ginström som arbetade i hamnen om vintrarna men på våren så flyttade han ner till bodan o därifrån försvann han först i september.Så förfarandet kan åtminstone inte betraktas som helt nytt.