söndag 17 juni 2012

Korruption

Till min stora förvåning både läser och hör att våra styranden helt plötsligt tycker att det är en bra tanke med andelsfastigheter på Fabriksudden.

Jag förvånar mig storligen i att människor som arbetat hårt för att få den nya turiststrategin igenom tycker att det är OK, jag förvånar mig mycket över med den insentitet det här ska drivas igenom, jag förvånar mig över att folk som jag trott vara någorlunda vettiga plötsligt blir vettlösa.

Jag förvånar mig storligen över de försvarstal som redan hålls, jag förvånar mig storligen över att allt nu ska bli bättre. Jag förvånar mig över de ilskna kommentarer jag får då jag ställer frågor, jag förvånar mig över den ilska jag bemöts med då jag kräver svar.

Jag förvånar mig över att det tog åratal att fixa igenom de ritningar vi hade, nu tar det några veckor. Jag förvånar mig att det ingenstans numera pratas om garantier, nu pratas det om möjligheter.

Nu kommer här svordomar, täck era barns ögon. Eller öron om ni läser högt.

Om våra styranden verkligen är så förbannat dumma att de inte förstår skillnaden mellan ett hotell och ägarbostäder [andelslägenheter] borde de alla förklaras som imbecilla och läggas på hemmet. Om staden nu har möjligheter till sådant, då det inbesparas.

Nu, om någonsin, kan våra folkvalda visa att en tjänstemannaberedning inte betyder ett dyft. Säg NEJ. Visa ryggraden, era djävlar. Visa att ni är Hangöbor, inte ryggradslösa krälare.

Om någon enda av de styrande som nu leker Monopol med framtiden, ens genom barn eller syskon, äger en andel i någon som helst form i dessa hus; Jag polisanmäler er för korruption.

Inte bara barnet, utan alla runtomkring.

För fy fan vilket mygel.

Jag skäms över er.

Och, javisst ja. Har ni redan funderat ut vartåt på udden vi ska göra nästa hotellprojekt?

15 kommentarer:

Anonym sa...

Kappan är vänd!

Anonym sa...

Ja,som utflyttad undrar man.

Men då har man ingen talan enligt vissa.


Men en sovjetstilad hotellkoloss på Tullstranden kan väl vara lockande för Hjallis och grabbarna?

En ny tävling kanske?

Anonym sa...

Ilmeisesti poliitikkomme pelkäävät, että kaupunki saa niskaansa oikeuskäsittelyn (sopimuksen rikkomisesta)ellei uusia suunnitelmia hyväksytä. Yleisesti uskotaan, että huoneistohotelli käsitteenä on sama kuin hotelli.

Mitä siis tehdä? Siinäpä kysymys. Yritys ei varmaankaan ole saanut hotellille operaattoria eikä kunnon konseptia. Sitten joku on keksinyt, että tehdäänpä tästä huoneistohotelli. Mikä tietenkin, ainakin maallikon silmissä, on melkolailla sama kuin asunto-osakeyhtiö.

Ilmeisesti asia on niin, että Hankoa ei osata nähdä ympärivuotisena matkailukaupunkina. Ja sellaisessa uskossa näyttävät meidän poliitikkommekin olevan. Hangon matkailua pyörittävät kesällä noin kolmen kuukauden ajan Hangon tennisporukka, Teaterträff, Visans vänner, HSF, urheiluseurat, tallin porukka ja muutamat muut yhdistykset.

Tarvittaisiin uusia ideoita ja kokonaan uutta ajattelutapaa että kaupunki saataisiin nostettua ihan oikeaksi matkailukaupungiksi. Uutta hotellia varmaankin ajateltiin veturiksi. Mutta - näin ei nyt sitten näytä asiat menevänkään.

Ihmetellä voi miten esim. Kasnäsin saaristokylpylä on saatu kannattavaksi.

Anonym sa...

En sak som jag undrar i det här teaterföreställning; hur kan man konstatera med stadens mun att Quattro har "börjat byggandet" (hänsivar till det löjliga betonget) - hur kan man börja byggande då man inte ens vet ännu vad och har inga lov klart?? Farsen...

Fredrik S sa...

Bra rutet, Ben! Nu går skammen på torra land. Tiden är inne att lägga upp strategi och taktik för anmärkningar till alla instanser av förvaltningsdomstolar. Vem koordinerar? Johannes är nog argast och bäst.

bostad hotell användare sa...

Jag förstår Ben att han inte vill ha bostads hotell, för där inkvarterar vanligtvis barnfamiljer och folk som vill ha 1-2 veckor inkvartering. I ett hotell i Finland är man vanligen 1-2 dagar. De som bor i bostadshotell är inte ju de största konsumenterna för krogarna. Frågan är att behöver alla turister vara likadanna. Jag tycker at konceptet ger en beredare underlag för vår turism.

Benccu sa...

Hu,hu,inte förstår man sig på en del människors tankegång.Att detta skulle gagna Hangö är skit o inget annat.Nu när vi en gång kommit igång ger vi bygglov på Gunnarsörar och Tullholmar bara i tron att vi skall ha någon nytta av det.Verkligheten kommer fram då vi märker att det är plank ner till stranden och text landstigning förbjuden.Men vad gör vi nu inte för att en liten tid få leva i tron att vi gjort något bra.

Benccu sa...

Ännu en sak.Inte kommer en sådan här vändning till i en hast,inte heller arkitektritningar.Här ligger hemligt kabinettlobbas bakom,MEN VILKA ÄR PERSONERNA SOM SVIKER OSS?

Anonym sa...

Allt som händer inom hotellbygget är så solklart och följer ett helt förutbestämt mönster. Om man ser det hela lite utifrån så märker man att när allt är klart står vi där med privatbostäder på Drottningberg och Fabriksudden, och inget hotell. Själv trodde jag att byggarna bara skulle betala böterna för att inte bygga hotellet, för att de redan gör så stor vinst på bostäderna. Men, jag hade fel, de bygger bostäder också på Fabriksudden (smart).

Det ska bli intressant att se - sen när lägenhetshotellet fösatts i konkurs och bostäderna sålts som privatbostäder - hur mycket staden egentligen fick in på att dessa natursköna områden bebyggts. Min gissning är att absolut ingenting, kanske staden tom betalade för att någon skulle bygga där. Är det inte så, att staden nu t.ex betalar för kommunalanslutning av avlopp och vatten till dessa byggen? Allt det här leder till, är antagligen att någon skola igen måste stänga för att staden inte har råd.

Men, den verkligt intressanta saken är varför ingen av lokaltidningarna gör undersökande journalism i den här saken? Man får nog läsa om alla j*vla loppmarknader och dylikt, men när det engång sku behöva undersökas lite är det tyst som på gravgården. Antagligen är frågan för stor och helig.

Tror att jag gör som Ben, kollar upp vem som sen sist och slutligen kommer att äga bostad på Fabriksudden, och hur han/hon riktigt fick den i sin ägo. För, något är helt klart ruttet, det är det enda som är helt klart.

äntligen händer det sa...

Den där Bencco är troligen en Raseborgare för med hans idéer är vi snart med tvång i StorRaseborg. Utan utveckling och idéer att få nya arbetsplatser behövs. Med den här takten det har utväcklats hittills har inte varit så framgångsrikt. 10 års tid varje år ca. 100 invånare mindre i vår stad. Det är inte svårt att räkna hur det ser ut i framtiden om vi inte gör någonting. Alla är inte pensionärer. En del behöver faktiskt de här jobben som turismen medför sig. Bra med allting som gör att det kommer flera invånare och turister till Hangö.

Anonym sa...

Krutuppfinnare inte får man bygga privatbostäder på fabriksudden, I statsplan är det en affärstomt.

Benccu sa...

Den där Benccu är nog Hangöbo sedan 64år tillbaka.Hur är det med dig,Snappertuna-eller Pojobo som skall ta över hamnen?

Realisten sa...

MaoMao uppe på kullen skulle ju vara ett bra hotell/vandrarhem. Bättre läge får man söka efter och huset finns redan, som svar på Ben's "nästa hotellprojekt?"

I mina ögon är det som nu föreslås ej samma som ett hotell, men inte tror jag någon annan heller kommer att bygga oss ett hotell på fabriksudden, varken nu eller senare.

Anonym sa...

Ha Ha Benccu e till si om hamnen ,raseborgarna tar över Västra Hamnen å "Hangöborna får nöj si me den "östra",Ha Ha ,så går de ska ni få si "kriskommun"!!!

Benccu sa...

Och sedan skall vi kontakta vägverket om en liten ändring av Ekenäsbroarna,vi behöver en fil till.Kommer inte att bli någon dyr sak för den kommer att svänga ut över Pojoviken och sluta efter en 40m.På grupperinsskylten skall det stå,Raseborgare på väg mot Hangö.