torsdag 7 juni 2012

Skräp och Rosk

Skräp och rosk, skriver jag i rubriken. Menande sådant som vi i folkmun kallar skit. För att förtydliga det här bör jag kanske påpeka att jag inte menar skiten i den biodynamiskt användbara formen, såsom gödsel, utan den för vårt ozonlager så fruktansvärda skit som kommer ur käften på våra snarvlare.

Då jag blir flyförbannad brukar min hustru, snäll som hon är, likna mig vid kapten Haddock, ni vet den gamle sjökaptenen skapad av Hergé. Men det är nog bara för att hon är snäll, mina belackare liknar mig vid mycket obehagligare figurer.

Då jag fick en någorlunda pinfärsk upplaga av senaste Hangötidningen i min hand, ja då betedde jag mig ungefär så igen. Att Mikael Heinrichs, som jag betraktat som en någorlunda förnuftig figur, i sin ledarrubrik säger att det äntligen börjar hända saker, då det nu kommer att gå tvärsom, och dessutom har det oförståndet att skryta med de nya ritningarna i en separat artikel.... Ja, visst fan, ännu också får det mitt blod att svalla, trots att det gått många timmar sedan jag läste det skräp man försöker slå i oss.

Att sedan läsa på YLE att Babsu Wikberg (SFP) tycker att det hela är besvärligt men i grund och botten bra, får mig att bli ännu mer förbannad. Att en lokalpolitiker som klart och tydligt meddelat att hon inte ställer upp för omval går ut med ett sådant här meddelande får mig att reagera. Visserligen säger hon att det vore bra om staden rev upp kontraktet, men tillägger att det nog antagligen är för sent.

Jag vill inte använda ordet mutor, inte heller den snällare versionen av personliga fördelar. Men mygel är det helt klart frågan om. Sådana här ritningar gör man inte upp på en natt, inte ens Kavander.

Om, vi kan fortfarande säga om, byggnadslovet nu rivs upp och planeras till ett extra obehövligt höghusområde. Då kommer jag att bli en flyförbannad Hangöbo.

Det är ett hotell vi är lovade, inte fler lägenheter. Sådana har staden av tillräckligt, vilket även Babsu borde veta. Hon sitter/satt trots allt i styrelsen för Hangö hyreshus Ab.

Där det fortfarande är brist på hyresgäster. Men inte på övernattare.






13 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivit igen. Jag är inte emot utveckling men kan ej acceptera "spelet" omkring det här. Om målet var att bygga ett hotell och med hjälpet av detta får ett simhall eller simmöjlighet (året runt)till Hangö tycks det här resultatet vara kanska långt bort från det, inte sant?
Om man i stället för hotellet skall nu få lägenhetsbyggnader(hotell) borde det har varit vårt mål. Ideen med lägenhetshotell är inte dåligt men förverkligandet av beslutfattandet är!

Jag skulle också gärna se ritningarna men åtminstone för tillfället finns dom inte på stadens sidor - om så, vänligen berätta var.

Mikael Heinrichs sa...

Oj då? Nu är jag nog av den åsikten att saker och ting missförståtts, förhoppningsvis inte avsiktligt.

Jag tycker inte själv att jag i artikeln "skryter" med några som helst ritningar, utan redogör för de nya ritningar som lämnats in till tekniska ur ett helt och hållet objektivt perspektiv.

Att det sedan "äntligen händer något" har inget som helst att göra med de nya ritningarna, utan syftar helt och hållet på att det nog tammefan är på tiden att nånting rör på sig.

Det enda subjektiva jag framför om de nya ritningarna är att jag tycker att det nya konceptet ser bättre ut än det som man redan godkänt.

Det spel och den stil man från byggherrens sida har använt sig av är naturligtvis förkastlig.

Det jag däremot inte förstår är varför det är så stor skillnad för vissa om det är ett hotell eller ett lägenhetsHOTELL som byggs. Staden har redan två hotell plus en hotellbåt. Knappast spelar det så stor roll för gemene man vilken typ av byggnad inkvarteringen finns i? Hotellet – i vilken form det sedan må vara – byggs väl för de potentiella kunderna, inte för stadsborna. Att driva ett hotell är affärsverksamhet, inget mer eller mindre än så.

Ritningarna fanns åtminstone ännu i går till påseende under kanslitid hos byggnadstillsynen i Kexen.

Anonym sa...

Tack Mikael för info om ritningarna. För en som inte jobbar in Hangö är det omöjligt att besöka Kexen under kanslitid, tyvärr. Ritningarna borde vara på stadens sidor under esityslistat - så har dom tidigare varit - varför inte nu?

Och du har helt rätt; det är inte en stor skillnad om det är hotell eller lägenhetshotell som byggs. För Hangö skulle det ändå hämta arbetet och inkomstmöjligheter om man "spelar" spelet rätt;)

Mikael Heinrichs sa...

Man ansöker om bygglov för de nya ritningarna i det här skedet, antar att de (kanske) kommer in som bilaga till miljönämndens föredragningslista då den dyker upp där?

Luntan var tjock, så det är inte alls sagt att allt kommer dit på så här kort varsel.

Anonym sa...

Nu finns ritningarna på Hangös hemsidor. Måste säga att de ser mycket bättre ut en de gamla ritningar. Plus för detta!

Anonym sa...

Mycket bättre en det förra för nu får Hangö det vi har väntat en badinrätning. Hoppas politikerna röstar för detta förslag. Annars får man igen höra samma melodi som alltid i Hangö.. jo det var en gång vi hade möjlighet att få en ..... men....

Anonym sa...

Nog verkar det som om en stor del av er tror att det här nu är ett förslag. Poängen missar ni helt. Det är redan röstat och tröskat i den här saken.

Förr sade vi att bestämt är bestämt och lovat är lovat. Men kanske det bara var i Hangö. Då när det i Hangö fanns hangöbor.

Anonym sa...

Ja allt var bättre förr, Sovjet visste man åtminstone var man hade dem och Kekkonen var ett fint statsöverhuvud.

Bernt F. sa...

Ben är arg, vilket jag nog kan förstå, inte är detta "lägenhetshotell" det som man lovade att bygga då projektet startade och kontraktet skrevs.

Man kan anta att det är realismen som tvingat byggaren att gå in för ett lägenhetshotell, i stället för ett riktigt hotell. För att kunna förverkliga hotellet behövs det finansiering, som man kan anta att de inte har lyckats med; ingen är beredd att finansiera ett stort hotell i liten sommarstad som Hangö, med den korta säsong vi har, risken är helt enkelt för stor.


Det kommer helt säkert att vara ett svårt beslut, då saken är mångfasetterad:

Skall man ta emot vad man får och vara glad fastän man inte fått det man kommit överens om?
Betyder lägenhetshotell i praktiken att det är fråga om bostäder?
Är ett bostadshotell med vissa badmöjligheter bättre för Hangö, än ett hotell?
Passar "Husen" bättre in i miljön än ett stort hotell?
Går det att lita på byggaren eller bygger han några av "Husen" för att sedan koncentrera sig på Drottningberg?
Vilka möjligheter kommer hangöborna att ha, att utnyttja badmöjligheterna och till vilket pris ("på papper")?
Priset för tomterna var satt lågt för att möjliggöra/stöda ett byggande av ett hotell... är det vi nu får värt det? Borde vi få ett bättre pris för tomterna i detta läge?
Hur stor är risken att vi förlorar en rättsprocess? Borde detta analyseras av någon jurist med erfarenhet inom området?
Hur sannolikt är det att någon annan bygger ett hotell åt oss?
Måste beslutet tas genast eller kan det framskjutas för en noggrannare analys?
Borde inte fullmäktige frågas, då detta inte är det man varit med och ta beslut om?
...

Ja frågorna är många och svaren antagligen färre, så det kommer inte att vara enkelt att ta ett beslut i denna fråga och det är helt klart, att oberoende vad man än gör, så kommer det att finnas många personer som ej är nöjda!

Anonym sa...

Ho Ho Ho ,de e bätre o tro på julbockin än dessa "byggherrar" ,och sedan vad våra "invalda" ger efter ,Ho Ho Ho

Äkta Hangöbo sa...

Jag är av den åsikten, att om det ej byggs enligt uppgjorda planer och överenskommelser, och våra förtroendevalda går med på nya planer och tidtabeller igen så borde nog både stadsstyrelsen och fullmäktige ta sitt ansvar och avgå! Omedelbart! Men sådant händer förstås bara i sagorna, våra kappvändande och opålitliga politiker är nog säkert av den åsikten, att de har rätt att göra som dom vill. Utan att bry sig om vad Hangöborna tycker!

Också äkta hangöbo sa...

Tycker planerna är helt bra. Men anser att de inte berättigar att inleda något byggande på Drottningberg. Om Quatrogroup inte bygger enligt de ursprungliga planerna, ska de inte heller få bygga på Drottningberg. Kommentarerna om att styrelse och fullmäktige ska avgå är helt löjliga, de har ju bara 6 månader kvar av denna period och av dessa är ju 2 sommarlov!

Hangöbo i 7 generationen sa...

Tycker att ett spa skulle sitta fint i hangö. Huvudsaken är att allting börjas byggas snabbt så att vi inte behöver sitta i skiten i flera år. Värsta tänkbara sak är att det blir gräl med rättegångar i 10 tals år och det får inte göras någonting vid Drottningberg eller Fabriksudden får då har vi ingen turism i Hangö mera efter 10 år.