måndag 18 juni 2012

Venuspassagen

Som ett ypperligt exempel på att även jag är i behov av en planeringsassistent kan jag här berätta att jag i min e-post helt överraskande hittade ett meddelande från den gode Benccu. Han har haft godheten att, redan den 6 juni, förmedla en bild på den så mycket omtalade Venuspassagen.

Venuspassager är som bekant sällsynta och inträffar i ett mönster som upprepas vart 243:e år, och nu hade vi dimma och moln i vägen här då det inträffade. Naturligtvis. Så Benccus hårda utrustning och nogsamma förberedelser var förgäves. Men en bekant till honom - Täcktombon Peter Lundqvist som reser världen runt i arbetet och tar de mest fantastiska bilder - har i USA lyckats med följande bedrift:


Visserligen hade han tillgång till ett observatorium, men ändå. Det är i särklass den bästa bild på Venuspassagen jag någonsin sett.

Heja Täcktom, och tack Peter!

Inga kommentarer: