onsdag 9 april 2014

Dags för miljöpriset

Så är det då dags att nominera kandidater till årets miljöpris.

Miljöpriset utdelas i regel årligen till person, företag eller samfund som visat företagsamhet i att förbättra livsmiljön för stadens invånare och stadsbilden. Miljöpriset utdelas i samband med Hangödagarna i slutet av augusti. Förslag till mottagare av miljöpriset för året 2014 kan lämnas till Hangö stad, tekniska och miljöverket / byggnadsinspektör Jan-Peter Sundberg, Sandövägen 2, 10960 Hangö

Tidigare pris genom åren jag så här hastigt minns har gått till Bostads Ab Gröna Lund, pensionaten Villa Tellina & Thalatta, Villa Maija och Villa Doris samt hotellet på Boulevarden, B8.

Eftersom tendensen är klar vore det kanske dags att tilldela årets pris till hotell Regatta? Och i nästa år till det fina nybygget på Fabriksudden.

I samma veva kan det väl vara bra att påminna oss alla om att det enligt 6 § i Hangö stads byggnadsordning förrättas gårdssyn under tiden 28.4–30.5.2014. Synen gäller byggnadernas fasader och andra yttre delar, portar, staket, planteringar, gårdsplaner och sådana lätta konstruktioner och mindra anläggningar som påverkar stadsbilden.

Synd att jag inte äger någonting av det där uppräknade, jag skulle så känna för att måla ett staket. Eller någonting.


2 kommentarer:

B Takolander sa...

Regatta projektet blev premierat 2012.
http://vastranyland.fi/lokalt/2012-08-25/hango-miljopris-till-ganget-bakom-hotell-regatta

Hoppeligen blir det orsak att återkomma då Farbriksuddens projekt är genomfört.

Ben Ferm sa...

Oj då! Vad bra!

Jag kan inte begripa hur sjutton jag kunde ha glömt det där. Tur att inte alla är lika gamla och gaggiga som jag!

Tack!