måndag 7 april 2014

Inhiberat

Denna veckas stadsfullmäktigemöte är inhiberat, inte vet jag om det beror på att det inte finns något att bestämma eller om det beror på att de inte bestämt vad det ska bestämmas, men det blir en extra ledig tisdagkväll.

Den tror jag att jag ska använda till att läsa en bra bok.

Som läsförslag för mig själv föreslår jag någonting seriöst, gärna med en lokal förankring, kanske aningen i stil med Katri Kortelainens "En etnologisk studie av fiskebodarnas utveckling från förråd till
tillflyktsplats". Den har jag inte ännu vågat mig på, trots att den skräpat på min hårdskiva i flera år redan.

Måhända får man ett och annat diffust begrepp förklarat för sig. Som t.ex. vad "Knorrkoppen", vars bild pryder första sidan i avhandlingen, egentligen är för ett ställe. Dess betydelse för urinvånarna, namnets ursprung och hur det gått till då fiskeboden utvecklats från fiskebod till sommarstuga - eller vad det nu är - intresserar också.

Eller så inte. Och vem bryr sig egentligen, bara det är underhållande och jag får en tisdagkväll fylld.


Inga kommentarer: