tisdag 2 september 2014

Lumo

Det har under det senaste året, minst, varit rätt mycket prat om att Hangö stads turismkoordinator Hansea borde avslutas. Även jag har varit av den åsikten att det är ett helt onödigt företag, dyrt är det också.

I stället är det meningen att vi ska använda oss av LUMO, Länsi-Uudenmaan matkailu, som vårt huvudsakliga verktyg för att främja turismen.

För att få en uppfattning om vad detta LUMO egentligen sysslar med har jag bokat in mig på deras postlista och får nu därmed med jämna mellanrum ett e-post meddelande om vad som är på gång.

Under det senaste året har jag inte en enda gång sett Hangö nämnas, däremot nog Helsingfors. Som ett exempel kan jag nämna det meddelande som kom i dag; 10 länkar, med titlar som "Beautiful Archipelago and Lake"s och "Delicious Local Food", vilka alla leder till videoreklam för Helsingforsregionen.

Vad som dessutom stör mig är ett sådant litet faktum att allting går på finska och engelska.

Kanske borde vi trots allt tänka om då det gäller Hanseas framtid?

2 kommentarer:

Turistar'n sa...

Har själv jobbat en hel del med turism på en svenskspråkig ort, men också där är grejen den att omkring 80-85 procent av alla turister som kommer är finskspråkiga, andelen utlänningar (främst engelska, ryska, franska, tyska, spanska) kanske 10 procent och resterande 5 procent svenskspråkiga. Då är orten 75-procentigt svnekspråkig.

Anonym sa...

Hansea/Turistbyrån ger välfungerande service i stadens namn åt alla besökare, såväl hangöbor som utifrån. Det skulle vara på tiden politikerna vaknar upp ordentligt och förstår att stöda byrån och ge dem som arbetar där arbetsro i stället för att hela tiden gnälla på dem. Inte kommer någon fin firma på annan ort att ha Hangös bästa i åtanke, i synnerhet inte om allt också ska göras billigare.